NRC en De Volkskrant over European Open Science Cloud

De komende vijf jaar investeert Europa twee miljard euro in de European Open Science Cloud, een nieuw project om onderzoeksgegevens openbaar toegankelijk te maken. Voorzitter Barend Mons, hoogleraar Biosemantiek bij het Leids Universitair Medisch Centrum, gaat het project binnen de lidstaten opstarten.

Voor onderzoekers wordt het verplicht om alle gegevens van door Europa betaald onderzoek op te slaan volgens de FAIR-principes: Findable, Accessible, Interoperable en Reusable. Op die manier wordt het gemakkelijker om data te delen, onderling te koppelen en te combineren, om zo tot nieuwe inzichten te komen.

NRC en De Volkskrant besteedden in de afgelopen dagen aandacht aan de European Open Science Cloud:

NRC: Europa steekt 2 miljard in wetenschapswolk

De Volkskrant: EU wil dat onderzoekers gegevens meer gaan delen in eigen datacloud