Alumni bezoeken Airbus Defence and Space Netherlands

Een uniek kijkje in de keuken van de ruimtevaartechnologie: alumni van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen en het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden bezochten Airbus Defence and Space Netherlands tijdens hun jaarlijkse excursie op vrijdag 22 april.

Onderzoeksamenwerking

Een van de problemen in de (bemande) ruimtevaart is de sterk verminderde zwaartekracht. Voor onderzoek op dit gebied heeft Airbus Defence and Space Netherlands een ingenieus apparaat ontwikkeld: de Random Positioning Machine. Verschillende onderzoeksinstellingen maken hier gebruik van. De firma werkt ook samen met het Leidse iGEM studententeam dat Mars wil koloniseren.

Hoogtepunt van de excursie

Bij de rondleiding werden de zonnepanelen aandachtig bekeken

Het hoogtepunt van de excursie was de rondleiding door de hal met onderdelen van Ariane motoren en zonnepanelen.  Er staan modellen en raketonderdelen die niet over al te lange tijd zullen worden gelanceerd. Het bedrijf is voorloper op de ontwikkeling van zonnepanelen en huist een grote voorraad panelen van hoge efficiëntie aan energieproductie. Zo werd het bezoek van het gezelschap afgesloten met high-tech werk dat in de achtertuin van de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen verricht wordt.

Over Airbus Defence and Space Netherlands

Het bedrijf bouwt in Leiden mee aan Ariane raketmotoren en satellieten en heeft inmiddels een marktleidende reputatie opgebouwd. Airbus Defence and Space Netherlands werkt op het snijvlak van techniek en wetenschap: het bedrijf werkt samen met universiteiten en onderzoeksinstituten aan wetenschappelijke vraagstellingen.