TOP-subsidie voor Dr. Siegfried Nijssen

NWO Exacte Wetenschappen kent een TOP subsidie toe aan dr. Siegfried Nijssen van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) voor zijn onderzoek op het gebied van Probabilistic Feactures for Intelligent Declarative Data Science. Het project gaat onderzoeken hoe declaratieve programmeertechnieken de analyse van data kunnen vereenvoudigen. Declaratieve programmeertalen zouden in deze context door programmeurs gebruikt kunnen worden om te specificeren wat voor patronen in data gevonden moeten worden, zonder dat daarbij nog complexe algoritmen geschreven hoeven te worden. Het project gaat hierbij in het bijzonder kijken naar onzekere data, zoals data met veel ruis en ontbrekende waarden, en het gebruik van programmeertalen die een gedistribueerde zoektocht naar patronen vereenvoudigen.

Over TOP subsidies

Uitdagende en innovatieve onderzoekslijnen versterken of vernieuwen: dat is de inzet van het programma TOP-subsidies. Deze competitie is bestemd voor aanvragen voor vernieuwend en risicovol wetenschappelijk onderzoek met een vraagstelling die van hoge kwaliteit en wetenschappelijke urgentie is. Aanvragen dienen aantoonbaar belangrijk te zijn voor astronomie, informatica en/of wiskunde. Het gebiedsbestuur Exacte Wetenschappen van NWO heeft besloten over de toekenningen in de TOP-subsidies Exacte Wetenschappen ronde 2015; 16 aanvragen zijn gehonoreerd.