MUS maakt biografie over Haagse verzetsheldin

Prof. dr. Wim Willems van het Centre for Modern Urban Studies (MUS) doet samen met Anne van Mourik onderzoek naar het leven van Ru Paré, de vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog 52 Joodse kinderen redde.

Henrica Maria - Ru - Paré (1896-1972) werd geboren in het Gelderse Druten en verhuisde in 1919 naar Den Haag om zich in te schrijven bij de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Ze verkeerde in artistieke kringen met onder anderen schilder Christiaan de Moor, schrijver-journalist Josine Reuling en voordrachtskunstenaar Albert Vogel. Tijdens de Tweede Wereldoorlog spande Paré zich in om Joodse kinderen en een aantal volwassenen door heel Nederland te helpen onderduiken, waarbij ze geholpen werd door haar levenspartner ‘Tante Do’. In haar naoorlogse bestaan als schilderes is Paré altijd in contact gebleven met de kinderen in Nederland en met name Israël van wie zij het leven redde.

Drieluik

Anne van Mourik maakte onlangs al een Wikipediapagina aan over de verzetsheldin. De biografie die Willems en Van Mourik naar aanleiding van hun onderzoek willen schrijven wordt als drieluik opgezet: Ru Paré als kunstenares, als verzetsheldin en als Haagse persoonlijkheid. Onlangs verscheen een interview met Willems over de zoektocht naar Ru Paré in De Gelderlander.