Masterstudenten debatteren met EU-Commissaris Malmström

Op Woensdag 3 februari hebben dr. Giovanni Gruni en Thomas Weber van het Europa Instituut met tien masterstudenten een tv-debat bezocht met EU-commissaris voor de Handel Cecilia Malmström.

Het debat ging over TTIP (‘Transatlantic Trade and Investment Partnership’), het vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Het verdrag is op dit moment nog in de onderhandelingsfase, maar is nu al het onderwerp van veel wetenschappelijke en maatschappelijke kritiek.

Het evenement was een vraag- en antwoordsessie met studenten en belangenorganisaties, waarin er veel ruimte was voor vragen vanuit het publiek. Eurocommissaris Malmström, die namens de Europese Unie de onderhandelingen voert, beantwoordde samen met Kajsa Ollongren (viceburgemeester Amsterdam) veel kritische vragen vanuit het publiek.

Het evenement werd uitgezonden op televisie in een reportage van EenVandaag (beelden vanaf 08:50). Het is ook in zijn geheel terug te kijken op YouTube.

Het Europa Instituut organiseerde in december 2015 een conferentie over TTIP in samenwerking met het Leiden University College Research Centre.