Leiden-Benghazi onderzoek naar conflicten rond onroerend goed in Libië

Dr. Suliman Ibrahim van het Van Vollenhoven Instituut doet in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoek naar problemen rond onroerend goed in Libië.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het Centre for Law and Society Studies van de Universiteit van Benghazi en zal achttien maanden duren.  De problemen vinden hun oorzaak in radicale maatregelen van Gaddafi’s regime  die rond 1978 de bestaande eigendomsverhoudingen geheel door elkaar schudden. Het onderzoek richt zich op de pogingen tot herstel die zijn gedaan in de laatste jaren van dat regime, en met name sinds de revolutie van februari 2011.

De politieke achtergrond van het onderzoek is die van een ernstig verdeeld land, waarin vele lokale geschillen bijdragen tot een grotere en steeds lastiger te ontwarren kluwen van conflicten. Medio december is de wereld in afwachting van ondertekening van een Libisch Politiek Akkoord om tot  een regering van nationale eenheid te komen.  De VN-gezant voor Libië en een reeks Libische politici hebben het afgelopen jaar hieraan gewerkt.

Als de tienduizenden conflicten over huizen en grond niet opgelost worden, vormen zij een van de gevaarlijke tijdbommen onder het politiek akkoord.  Daarom hebben Dr Ibrahim en VVI-directeur Jan Michiel Otto gekozen voor dit thema. Eerder voerden zij vanuit Leiden en Benghazi onderzoeksprojecten uit naar ‘Access to Justice and Institutional Development’ (2013) en wetgeving in het  Libië na Gaddafi.