Transatlantic Trade and Investment Partnership TTIP conferentie

Weinig verdragen waarover door de Europese Unie wordt onderhandeld roepen zoveel weerstand op het Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Van chloorkip tot het gebrek aan democratie en transparantie: de emoties lopen hoog op. Op 4 en 5 december vond daarom op het Leiden University College in Den Haag de conferentie “TTIP: an EU perspective on global economic governance” plaats.

Tijdens deze conferentie werd met een wetenschappelijk blik, gekeken naar de pogingen tot een alomvattende handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie vanuit Europees perspectief.

De conferentie werd geopend door de vertegenwoordiger van de Europese Commissie in Nederland, Dr. Peter Bekx. Hij benadrukte dat het handelsrecht niet enkel over belangen maar ook over waarden gaat. In de daarop volgende twee dagen, luisterden meer dan 100 deelnemers naar academici en praktijkdeskundigen uit verschillende landen, die hun visie gaven over de (on)mogelijkheden van een verdrag, prangende vraagstukken en meest controversiële onderwerpen onder discussie. Via Twitter (#TTIPLEIDEN2015) werd druk verslag gedaan van de bijdragen.

De conferentie was het resultaat van een samenwerking tussen het Europa Instituut en het Leiden University College Research Centre en werd mede mogelijk gemaakt door een garantiesubsidie van het Leids Universitair Fonds/Slingelands.

Klik hier voor meer informatie.