Wim Willems krijgt titel ‘Ere Polonus’

Historicus en hoogleraar Wim Willems is bekroond met de titel Ere Polonus voor zijn inzet om het beeld van Polen in Nederland te nuanceren. De verkiezing, een initiatief van Stichting Polonus, heeft als doel de positieve invloed van de Poolse gemeenschap in Nederland te belichten.

Willems kreeg de ereprijs voor zijn actieve bijdrage aan de integratie van Polen in Nederland. De hoogleraar Economische en Sociale geschiedenis heeft tijdens diverse projecten de inbreng van Polen in Nederland belicht, zoals tijdens de cursus Poolse Spoorzoekers.

Zo liet hij studenten van de Universiteit Leiden - Faculteit Governance and Global Affairs langsgaan bij Polen om samen in hun privé-albums te zoeken naar informatie over het verleden en het leven van alledag. Op die manier wil Willems een genuanceerd beeld geven van Polen in Nederland en laten zien dat zij al generaties lang in Nederland wonen en een bijdrage hebben geleverd aan de samenleving.

Recent heeft hij onderzoek gedaan naar het leven van Poolse en Oekraïense Joden in het vooroorlogse Scheveningen. De resultaten van deze zoektocht zijn onlangs gepresenteerd in het boek ‘Hier woonden wij’.

De jury, onder voorzitterschap van de Poolse senator Barbara Borys-Damiᶒcka, waardeert zijn al meer dan dertig jaar durende onderzoek naar Polen in Nederland en acht zijn publicaties en projecten van grote waarde. Willems nam de prijs in ontvangst tijdens het gala ‘Pool van het jaar 2015’ in Studio 21 te Hilversum.