'Hier woonden wij. Hoe een stad zijn Joodse verleden herontdekt'

Vóór de oorlog maakten Joden deel uit van het alledaagse leven in tal van Nederlandse steden en dorpen. Anders, maar wel gelijk. Door de Shoah lijkt het alsof al die duizenden families die hier woonden, er nooit helemaal bij hoorden. Niets is minder waar. Zij drukten een eigenzinnig stempel op vrijwel elke lokale geschiedenis in Nederland.

In 'Hier woonden wij' draait het om het Joodse familieleven vóór de Shoah. De auteurs, Wim Willems en Hanneke Verbeek, richten zich op één straat in een willekeurige plaats: Scheveningen. In de periode 1900 tot 1942 streken hier honderden Joodse gezinnen neer, die een eigen gemeenschap vormden.

Dit boek is het verhaal van een zoektocht naar sporen van dit verdwenen leven. Die tocht voert de auteurs naar tal van plaatsen in Nederland en België, maar ook naar Israël, Oekraïne, Polen en de Verenigde Staten.

Zeventig jaar na de oorlog blijkt het nog steeds mogelijk om getuigen van die tijd te vinden, maar ook documenten en foto’s uit oude familiealbums. In dit hoogstpersoonlijke boek komt een verloren geschiedenis opnieuw tot leven.

Wim Willems en Hanneke Verbeek

Wim Willems is auteur van meer dan dertig boeken, waaronder de veelgeprezen biografie over de Indische schrijver Tjalie Robinson. Hij is hoogleraar Sociale Geschiedenis aan de Universiteit Leiden - Faculteit Governance and Global Affairs.

De historicus Hanneke Verbeek was tot 2015 verbonden aan dezelfde universiteit. Samen schreven zij in 2012 het actuele 'Honderd jaar heimwee. De geschiedenis van Polen in Nederland.'