L’Oréal-UNESCO Women in Science Fellowship toegekend aan Femke Nijboer

Femke Nijboer, universitair docent bij Gezondheids-, medische en neuropsychologie heeft een van de twee Nederlandse fellowships 2015 van L’Oréal-UNESCO Women in Science ontvangen. Dat gebeurde op 24 november bij de KNAW in Amsterdam.

Femke Nijboer

Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren sponsort

De Nederlandse L’Oréal-UNESCO Women in Science Fellowships worden gesponsord door L’Oréal, UNESCO én het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren. Tot nu toe heeft het For Women In Science-programma drie Nederlandse fellows opgeleverd. In de jury van dit jaar is de Universiteit Leiden goed vertegenwoordigd. Onder anderen hebben zitting: Rietje van Dam-Mieras, oud-vicerector, Marie-José Goumans, hoogleraar Moleculaire celbiologie en Douwe Breimer, hoogleraar Pharmocologie.

Nijboer is ook kandidaat voor de L’Oréal-UNESCO International Rising Talent-prijs. De uitslag hiervan wordt bekendgemaakt in december.

'Science needs women'

Onder het motto ‘The world needs science and science needs women’ is in 1998 een partnerschap tot stand gekomen tussen cosmeticaconcern L'Oréal en UNESCO. Het prestigieuze programma kent prijzen toe aan excellente vrouwelijke wetenschappers en verleent beurzen aan jonge vrouwelijke onderzoekers.

Sinds 1998 hebben 2250 vrouwelijke wetenschappers uit meer dan 110 landen geprofiteerd van het L’Oréal-UNESCO Women in Science-programma. Twee winnaars hebben inmiddels een Nobelprijs gewonnen.

Zie ook