Kunstexpositie: Diversiteit en inclusie in portretten en kunstwerken

Je kunt veel over diversiteit praten, maar je kunt het ook laten zien. Dat doet het Centrum Beeldende Kunst (CBK) Zuidoost vanaf 2 november met de expositie Diversity and Inclusion: Challenging Implicit Bias in de C gang van het Kamerlingh Onnes Gebouw.

Tweedelige expositie

Maureen Cox van CBK Zuidoost stelde de expositie samen voor de Universiteit Leiden.

Op de universiteit moet iedereen zich welkom voelen. Daarom besteedt de Universiteit Leiden in de maand november extra veel aandacht aan diversiteit en inclusie met het symposium  Diversity and Inclusion: Challenging Implicit Bias en de gelijknamige expositie. De expositie is tweedelig. Enerzijds hangen er op de glazen wand vier doeken uit de expositie Rebelse Trots: een ode aan vrouwen uit de zwarte feministische golf in de jaren tachtig in Amsterdam. Anderzijds liggen er in de vitrines of hangend tegen de pilaren werken met een interculturele invalshoek.

Zwarte vrouwenbeweging

Portret Philomena Essed door kunstenaar Patricia Kaersenhout.

Op de doeken staan portretten van Philomena Essed, Gloria Wekker, Julia da Lima en Mercedes Zandwijken afgebeeld. De vier vrouwen verenigden zich in de jaren tachtig in netwerken als Flamboyant en Zami en zijn voorhoedsters van de zwarte vrouwenbeweging. Philomena Essed is medeoprichter van het netwerk Zwarte, Migranten en Vluchtelingenvrouwen (ZMV) en zij spreekt tijdens het symposium Diversity and Inclusion op 5 november. Ze is hoogleraar Critical Race, Gender and Leadership aan de Amerikaanse Antioch University.

Portretten

Kunstenaar Patricia Kaersenhout brengt met de doeken een ode aan de zwarte feministische activisten. Kaersenhout wil voorkomen dat de zwarte feministische golf in de vergetelheid raakt en sprak met de vrouwen uit het netwerk ZMV voordat ze de portretten maakte. Op de doeken staan persoonlijke woorden die bij de vrouwen passen. Bij Philomena staat ‘dignity of life’. Maureen Cox stelde de expositie samen voor de universiteit en vertelt hoe de doeken tot stand kwamen: ‘Kunstenaar Patricia Kaersenhout liet zich voor deze doeken inspireren door de Afrikaanse portretdoeken. Om inkomsten te genereren voor de bevolking zijn de portretten in Senegal door lokale vrouwen geborduurd met kraaltjes.’

Interculturele interactie

De werken met interculturele invalshoek zijn beeldhouwkunst, foto’s, sieraden en schilderijen. Je ziet in de kunstwerken niet alleen de diversiteit in culturen terug, maar ook de diversiteit in het gebruikte materiaal en stijl. Cox: ‘Kunst leidt tot gesprekken tussen mensen met verschillende afkomst of achtergrond. Mensen herkennen zich in de kunst of in de manier waarop het werk vervaardigd is, omdat de kunstenaars zich lieten inspireren door verschillende culturen.’

​Algemene informatie
De expositie  Diversity and Inclusion: Challenging Implicit Bias is voor het  gelijknamige symposium op 5 november speciaal voor de universiteit samengesteld door CBK Zuidoost. Je kunt de kunstwerken van 2 november tot 3 december bekijken in de C gang van het Kamerlingh Onnes Gebouw. Adres:  Steenschuur 25, Leiden.

CBK Zuidoost vindt dat kunst laagdrempelig en bereikbaar voor iedereen moet zijn. De werken met een interculturele invalshoek kun je ophangen in je eigen huis door ze te kopen of te lenen via CBK Zuidoost. Neem hiervoor contact op met  CBK Zuidoost.