In memoriam prof.dr. Piet van den Broek (1924-2015)

Donderdag 12 november jl. is prof. dr. Pieter van den Broek, emeritus hoogleraar Schoolpsychologie en schoolpedagogiek overleden. De faculteit herinnert zich hem als een aimabele bestuurder en wetenschapper en een echte verbinder. Piet van den Broek is 91 jaar geworden.

Carrière in vogelvlucht

Piet van den Broek was al vanaf zijn studententijd verbonden aan de Universiteit Leiden. Na zijn studies psychologie en pedagogiek, heeft hij zijn promotieonderzoek uitgevoerd onder begeleiding van prof.dr. Carp. Dit heeft geresulteerd in het proefschrift  ‘Critische en statistische onderzoekingen betreffende de Behn-Rorschach-test’ waarop hij in 1949 is gepromoveerd.

In 1965 is hij benoemd tot lector in de, toen onlangs opgerichte, Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) op het vakgebied van de Schoolpsychologie. Hij hield zijn ‘openbare les’ op 22 maart 1966, met de titel: 'Schoolpsychologie in het technisch onderwijs'.

Bij Koninklijk Besluit van 18 juli 1973 is hij benoemd tot hoogleraar op het vakgebied ‘Schoolpsychologie en Schoolpedagogiek’ in de FSW waarna hij op 1 september 1973 is begonnen als hoogleraar bij de vakgroep Onderwijskunde.

Behalve als wetenschapper, is Piet van den Broek ook op bestuurlijk vlak belangrijk geweest voor de FSW. Van 1 september 1974 tot 1 september 1978 heeft hij in de functie van decaan op bestuurlijk vaardige wijze vorm gegeven aan de sedert 1970/1971 gedemocratiseerde faculteit.

Ook na zijn emeritaat, per 1 november 1989, bleef Piet van den Broek een veelvuldig bezoeker van de faculteit, eerst nog gedurende enige jaren als gastdocent. Hij bleef altijd zeer betrokken bij het werk van Onderwijsstudies, ook lang na zijn vertrek. Voor een afscheidscollege vond hij het echter altijd te vroeg en hij heeft dat college dan ook niet gehouden.