Faculteit der Sociale Wetenschappen, een ‘Healthy Faculty’

De Faculteit der Sociale Wetenschappen is een stuk gezonder geworden tijdens Healthy Faculty op 29 en 30 oktober. Studenten van de master gezondheidspsychologie hadden verschillende workshops georganiseerd voor studenten en medewerkers. Deze inspirerende workshops werden druk bezocht en de opgedane kennis werd door veel deelnemers meteen in de praktijk gebracht.

Elke workshop richtte zich op een bepaald gezondheidsgerelateerd onderwerp, zoals stress, zitgedrag en eetgewoonten. Daarnaast hadden de studenten omgevingsinterventies ontwikkeld. In het Pieter de la Court-gebouw waren allerlei reminders te vinden om je gezond(er) te gedragen, waaronder aanmoedigingen om de trap te gebruiken en om meer fruit te eten.

Europees kampioen

Eén van de onderwerpen van de workshops was het zitgedrag van medewerkers. De meeste medewerkers vermoedden wel dat zij dagelijks te veel zitten, maar wat de nadelige effecten daarvan zijn (o.a. een verhoogd risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten) was bij veel van hen minder bekend. Wat ook een verrassing was is dat Nederland Europees kampioen lang-per-dag-zitten is. Tijd voor verandering! De studenten gaven in hun workshops niet alleen feitelijke informatie, maar gaven ook advies hoe je een typische werkdag actiever kunt doorbrengen.

Atie Breugem, office manager bij de sectie Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie, volgde een workshop over zitgedrag. Ze was hier erg enthousiast over. 'Ik ben blij met de tips die we hebben gekregen. Je kunt verschil maken met vaak simpele dingen die makkelijk in de praktijk te brengen zijn. Ik gebruik nu vaker de trap, loop tussendoor meer en maak in de lunchpauze een wandeling.'

Let's exercise!

Ga jij altijd op de fiets naar de universiteit? Ben jij vaak geneigd om de lift te nemen als je naar de derde verdieping moet? En waarom is het voor jou belangrijk om meer te gaan bewegen? Al lopend werden de deelnemers tijdens de workshops over lichaamsbeweging aan het denken gezet. De studenten gezondheidspsychologie gaven informatie over de consequenties en de voordelen van bewegen, en bespraken tips om bewegen op een gemakkelijke manier in je dagelijks leven in te passen. Iedereen voelde zich na afloop van de workshops energiek en gemotiveerd om met persoonlijk beweegdoelen aan de slag te gaan.

Zonder stress

Iets waar veel studenten en medewerkers mee te maken hebben is stress. Er is echter veel mogelijk om spanning te verminderen. Tijdens de interactieve workshops lieten de studenten zien hoe je stress kunt herkennen én voorkomen, bijvoorbeeld door het maken van een prioriteiten-matrix. Ook leerden deelnemers aan deze workshops hoe ze zich kunnen ontspannen en werd zelfs door middel van biofeedback aangetoond welk effect ontspanning op het lichaam heeft. Eenieder kwam heerlijk zen naar buiten en kon rechtstreeks doorzweven naar de speciaal voor deze dag ingerichte relaxruimte.

Gezonde voeding, helemaal niet moeilijk

We weten allemaal dat het belangrijk is om te ontbijten en dat fruit goed voor je is. Het is alleen niet altijd even gemakkelijk om gezond te eten. Tips & tricks op dit gebied werden er gelukkig ook gegeven. Bij een speciale blind proeven-oefening proefden de deelnemers niet alleen golden oldies zoals de peer; ze maakten ook kennis met verrassend lekkere soorten fruit zoals gedroogde dadels en vijgen. Of er nu meer fruit wordt gegeten? De fruitverkoop in het restaurant werd in ieder geval verdubbeld.

Tijdens de ontbijtworkshop kwamen de deelnemers alles te weten over het belang van ontbijten en werden ze getest op kennis over gezond en ongezond ontbijten. Men verliet de workshop met het goede voornemen elke dag te ontbijten en met een folder vol heerlijke en snelle ontbijtrecepten in de hand.

Tijd voor een feestje

Na al dat gezonde gedrag mag je jezelf ook wel eens belonen met een feestje. Maar vergeet hierbij je gezondheid niet! Tijdens een interactieve workshop over gehoorbescherming gaven de studenten feitelijke informatie over gehoorschade en kwamen deelnemers door middel van een quiz tot de conclusie dat ze zich hiertegen onvoldoende beschermen. Handvatten voor en ervaringen met gehoorbescherming werden uitvoerig besproken en aan de hand van een live demonstratie werden de voor- en nadelen van oordoppen bediscussieerd. Ook kregen de deelnemers na afloop oordoppen zodat ze goed beschermd naar het volgende feest kunnen.

Een andere groep studenten behandelde de risico’s van XTC. Een quiz maakte duidelijk dat XTC minder onschuldig is dan het soms lijkt. Een opvallende mogelijke consequentie is het risico om niet meer verliefd te kunnen worden.

Meer weten?

Wil je de informatie uit de workshops nog eens bekijken of wil je ontdekken wat je hebt gemist? Hieronder vind je de presentaties, inspirerende video’s en meer.

Meer foto's op facebook
Healthy Faculty 2015

Take your steps towards a healthy life

An X Through Candy

Life is so good with daily 200 grams of fruit
Folder

Let’s talk about stress!
Poster

Ontbijt in de morgen is een dag zonder zorgen!

Be wise, let’s exercise!
Tips & tools (YouTube)
Interview met een sportpsycholoog (YouTube)

Sta op tegen zitten!
Poster

Stressed out? Stress out!
Presentatie

Protect your ears, if you want to hear!
Presentatie

Don't just sit, get up and be fit!
Poster

It took us million years to stand up. Why sit down now?

Worry less, limit stress!