Documentaire Ildikó Plájás wint prijs op film festival Roemenië

Afgestudeerd antropologe Ildikó Plájás heeft op het internationale Astra Film Festival in Sibiu, Roemenië, de prijs gewonnen voor beste documentaire in de studentencompetitie.

De documentaire 'Swamp Dialogues', die Ildikó in 2014 maakte voor haar afstudeerproject van de mastertrack Visual Ethnography, werd door de jury geprezen om haar grondige onderzoek en de overtuigende manier waarop het verhaal over de lokale bevolking van de Romeense Danube Delta door simpele dialogen in beeld wordt gebracht.

Swamp Dialogues

Swamp Dialogues gaat over een Europees natuurreservaat dat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat maar waar het lot van de Roemeens deltabewoners onder lijkt te lijden. De documentaire werd eerder al vertoond op acht andere internationale filmfestivals, waaronder het Amsterdamse Beeld voor Beeld, EthnoFilmFest München, Festival International du Film Ethnographique du Québec in Montreal en Jean Rouch International Film Festival in Parijs.