Outsourcing policing: een dove en blinde politie?

Op de kick off van de Cahiers op de Campus, die hoofdredacteur Elke Devroe op 24 september 2015 organiseerde laaide het debat hoog op. Cahiers op de campus brengen politiewetenschap, gebundeld in trimestriële Belgisch-Nederlandse Cahiers, bij de werkvloer.

Politie staat in de kijker. De recente betoging waarbij duizenden politieagenten afzakten naar Den Haag en de ministeries blokkeerden staat nog vers op het netvlies. Gerard Bouman, korpschef van de Nationale Politie, vertrekt. Een week later treffen we de politie op de campus. Een keur aan academici - politie experten (Lex Cachet, Arthur Ringeling, Kees van der Vijver, Ronald van Steden, Jan Terpstra, Paul Ponsaers, e.a) trad in discussie met vertegenwoordigers van de vakbond van de nationale politie, BOA’s, private beveiligingsagenten (G4 –Securitas) en beleidsmedewerkers.

Cahiers 'Outsourcing'

Elke Devroe met het Cahiers 'Outsourcing'

Het Cahiers ‘Outsourcing’ werd kritisch doorgenomen door Bas van Stokkom (universiteit Nijmegen) en in de video-boodschap tijdens het congres vertoond.
Van Stokkom pleit voor versterking van de publieke politie in alle geledingen van veiligheidswerk, en een versmalling van de privatisering. Moeten de private BOA’s dan maar worden afgeschaft en een publieke leefbaarheidspolitie in het leven geroepen?
In Almere worden door de politie aangehouden verdachten overgeheveld naar de busjes van G4S, die ze naar het politiekantoor brengt. Verkeerd? ‘Wij doen onze job goed, en zijn niet alleen maar geldwolven’, aldus Securitas. ‘Geef de private BOA’s meer bevoegdheden’, zo zegt Ronald van Steden. Politie werd opgericht als ‘oren en ogen van de Keizer’, zowel het Nederlands als het Belgisch bestel dragen nog veel sporen van de Napoleontische oorsprong. ‘Moeten we publieke politietaken zomaar afstaan aan de private beveiligingsindustrie en daarmee de wijkagent doof en blind maken’? waarschuwt Ponsaers, en ‘Politie mist hier een enorme kans de burger echt te leren kennen’, aldus Terpstra.

Het debat wordt zonder twijfel vervolgd tijdens de volgende “Cahiers op de campus” over het thema ‘ Accountability en controle bij de politie’ (Cahier 37) in de loop van maart 2016.