Net als wijsheid komt voorzichtigheid toch met de jaren?

Risicovol gedrag is iets voor feestende jongeren zonder verantwoordelijkheidsgevoel, niet voor verstandige ouderen. Net als wijsheid komt voorzichtigheid toch met de jaren? Recent onderzoek doet echter vermoeden dat deze vlieger niet altijd opgaat.

Grote sprongen

Oogbewegingsstudies suggereren bijvoorbeeld dat 60-plussers - onbewust - een leesstrategie hanteren waarin zij grote oogsprongen maken. Door deze deze zogenoemde 'saccades' worden veel woorden overgeslagen en wordt frequent teruggekeken in de tekst.

Gokkende lezers

Dit patroon wordt door onderzoekers als een symptoom gezien van een strategie waarbij lezers vaak ‘gokken’ welke woorden nog zullen volgen in een zin. Als het op lezen aankomt dan zijn ouderen misschien helemaal niet zo voorzichtig. Sterker nog, ogenschijnlijk nemen ze meer risico’s dan jongere lezers.

Week van de Opvoeding

Week van de Opvoeding: 5 t/m 11 oktober

De Week van de Opvoeding - 5 t/m 11 oktober 2015 -  draait om ontmoeting en uitwisseling tussen ouders, medeopvoeders, kinderen en jongeren. Daarbij staat een positieve benadering voorop. In 2015 wordt deze Week van de Opvoeding voor de vijfde keer georganiseerd.

Lees meer over de Week van de Opvoeding