Helft jonger, evenveel inzicht

Je zou denken dat 12-jarigen meer weten over drijven en zinken dan 6-jarigen. Uit onderzoek blijkt echter dat de individuele verschillen in inzicht erg groot zijn. Sommige 6-jarigen hebben een beter natuurkundig inzicht dan 12-jarigen.

Waarom dan?

Over dagelijkse verschijnselen, zoals drijfvermogen en schaduwgrootte, leren we al vanaf onze babytijd. Pas in het voortgezet onderwijs krijgen we in Nederland les in natuurkundige verschijnselen.

Het blijkt dat 6-jarigen geregeld een geavanceerder denkbeeld hebben dan 12-jarigen. De ideeën die volwassenen hebben, zien we bovendien terug bij 12-jarigen. Een discussie met een kind is daarom vaak een beter antwoord op waarom-vragen dan een eenzijdige uitleg.

Week van de Opvoeding: 5 t/m 11 oktober

Week van de Opvoeding

De Week van de Opvoeding - 5 t/m 11 oktober 2015 -  draait om ontmoeting en uitwisseling tussen ouders, medeopvoeders, kinderen en jongeren. Daarbij staat een positieve benadering voorop. In 2015 wordt deze Week van de Opvoeding voor de vijfde keer georganiseerd.

Lees meer over de Week van de Opvoeding