Zes nieuwe fellows Teachers' Academy

Leiden University Teachers’ Academy krijgt zes nieuwe fellows. Zij krijgen geld om hun eigen project te starten, dat bijdraagt aan de onderwijsvernieuwing van de Universiteit Leiden.

Kwaliteit benutten

De kwaliteiten van onze beste docenten zichtbaar maken, deze verder ontwikkelen en universiteitsbreed benutten. Dat is het doel van de Teachers’ Academy, die de Universiteit Leiden in 2014 heeft ingesteld. Op 29 oktober worden zes nieuwe fellows geïnstalleerd. Zij presenteren dan hun projecten, waarvoor ze een subsidie van 25.000 euro krijgen.

De nieuwe fellows

• Dr. A.M.C. (Anita) van Dissel, Geesteswetenschappen, Geschiedenis

• Dr. J. (Jop) Groenweg, Sociale Wetenschappen, Cognitieve Psychologie

• Dr. M. (Mirjam) Houtlosser, LUMC (medische Ethiek en Gezondheidsrecht)

• Mr.dr. C. (Christien) de Kruif, Rechtsgeleerdheid, Staats- en Bestuursrecht

• Dr. R.K. (Rebekah) Tromble, Sociale Wetenschappen, Politieke Wetenschap

• Prof.mr. D.J.G. (Dirk) Visser, Rechtsgeleerdheid, Privaatrecht/Ondernemingsrecht

17 fellows

De Teachers' Acacdemy telt nu 17 fellows: de tien docenten die in oktober 2014 geïnstalleerd zijn, de winnaar van de Onderwijsprijs 2015, Harmen Joustra, en de zes nieuwe fellows.

Innovatie in teaching en learning

De Teachers’ Academy vloeit voort uit een van de ambities uit Excelleren in Vrijheid, het strategisch plan van de Leidse universiteit voor 2015-2020:  Innovatie in teaching en learning. In het plan staat: ‘Het onderwijs aan de Universiteit Leiden heeft een sterke wetenschappelijke basis. In het onderzoek naar didactiek en nieuwe onderwijsvormen wil de Universiteit Leiden landelijk toonaangevend en internationaal zichtbaar zijn. Kennisdeling van docenten over de grenzen van de eigen opleiding krijgt gestalte in de Teachers’ Academy van daarvoor geselecteerde docenten.’

Zie ook