Vincent van Rixel bij de Nacht van Kunst & Kennis

De derde editie van de Nacht van Kunst & Kennis op 19 september was groter dan ooit en trok een recordaantal van 5.500 bezoekers. Bijdragen vanuit de faculteit komen van o.a. Vincent van Rixel.

De titel van zijn lezing was: "Chemotherapie zonder bijwerkingen: realiteit of toekomstmuziek?"

Kankerpatienten die chemotherapie krijgen, hebben last van nare bijwerkingen. Deze bijwerkingen ontstaan doordat chemotherapie erg giftig is, en niet alleen de kanker doodmaakt, maar ook gezonde delen van je lichaam (nieren, oor, haren).

Ons idee is om een anti-kanker geneesmiddel te maken, dat alleen giftig wordt als je er licht op schijnt. Door op de plaats van de tumor te bestralen, beperk je de giftigheid van de chemotherapie tot de kanker zelf, waardoor je bijwerkingen voorkomt.
Afhankelijk van het type kanker kan je het makkelijker (huid) of moeilijker (‘verstopt’ orgaan in je buik zoals alvleesklier) bestralen, ook afhankelijk van de kleur licht. Ons lab ontwikkelt stoffen, die dit mogelijk kunnen doen. Het is bij ons gebruikelijk om de stoffen op cellen te testen en we zien een duidelijk effect op de cellen wanneer ze bestraald zijn in vergelijking met niet bestraalde cellen!