Rob de Wijk in EenVandaag over Guantanamo Bay

Moet Nederland enkele Guantanomo Bay-gevangenen opnemen? In EenVandaag geeft de Leidse hoogleraar Rob de Wijk hierover zijn visie.

Sinds 2002 hebben 780 gevangenen vastgezeten in Guantanomo Bay. Momenteel zitten nog 115 gevangenen vast, waarvan 53 onschuldig. De Verenigde Staten hebben bevriende naties gevraagd deze 53 gevangenen op te nemen, maar Nederland weigert tot nu toe. Dit zorgt voor groot onbegrip en zet de verhoudingen onder druk. De kwestie wordt zelfs in verband gebracht met de wens van Nederland voor een niet-permanente zetel in de VN-Veiligheidsraad. De Wijk stelt dat de gunfactor buitengewoon belangrijk is in het buitenlands beleid. "Als je niet bereid om te geven, dan kun je ook niet nemen", aldus De Wijk.

EenVandaag: Verhouding VS en NL onder druk vanwege Guantanamo Bay

Rob de Wijk

Rob de Wijk is hoogleraar International Relations aan de Universiteit Leiden en voorzitter van de Denktank Nationale Veiligheid. Hij is oprichter en directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies, en directeur van de The Hague Security Delta.

Masterclass Geopolitiek
In oktober geeft prof.dr. Rob de Wijk de masterclass Geopolitiek voor de Haagsche Nieuws Academie. De Wijk behandelt in de masterclass de internationale strijd om de macht. Over de plannen van Poetin, de opkomende Chinezen, de machtsstrijd in het Midden-Oosten en de vraag of het Westen in verval is. Geïnteresseerd?