Psychologe Jojanneke van der Toorn wint internationale prijs voor beste paper

Sociaal psychologe Jojanneke van der Toorn ontvangt de Roberta Sigel Junior Scholar Paper Award. 'Het is een grote eer als je collega's jouw paper als beste aanmerken'. Van der Toorn schreef het paper voor de zomerconferentie 2014 van de International Society of Political Psychology.

Collega's kunnen het werk op waarde schatten

Jojanneke van der Toorn

Van der Toorn: 'Ik was erg tevreden met de positieve reacties die ik tijdens de zomerconferentie in Rome op het onderzoek ontving, maar was toch blij verrast toen ik hoorde dat ons paper de Roberta Sigel prijs toegekend zou krijgen. Het is een prestigieuze prijs en een grote eer als je collega's, die het werk immers op waarde kunnen schatten, jouw paper als beste onder de vele inzendingen aanmerken. Het paper werd onlangs in Political Psychology gepubliceerd, een toonaangevend interdisciplinair tijdschrift met een focus op onderzoek dat gericht is op de relatie tussen psychologische en politieke processen.'

Hoe wordt ongelijkheid binnen de samenleving in stand gehouden?

Het paper beschrijft een psychologisch proces dat ertoe bijdraagt dat ongelijkheid binnen de samenleving in stand gehouden wordt. Dit proces legt een link tussen een subjectief gevoel van machteloosheid en de rechtvaardiging van de status quo. Zo vonden de onderzoekers bijvoorbeeld dat mensen die zich meer afhankelijk voelen van de overheid juist sterker geneigd zijn tot het legitimeren van het politieke systeem dan degenen die zich minder afhankelijk voelen. Dit klinkt wellicht contraintuïtief, maar het is begrijpelijk dat deze mensen sterker gemotiveerd zijn om het systeem rooskleurig voor te stellen. Zij ervaren immers een groter verschil tussen de behoefte te geloven in een voorspelbare en rechtvaardige wereld en hun dagelijkse realiteit.

Van der Toorn heeft de prijs gekregen voor een paper dat ze schreef met co-auteurs Matthew Feinberg, John Jost, Aaron Kay, Tom Tyler, Robb Willer en Caroline Wilmuth:
'A Sense of Powerlessness Fosters System Justification: Implications for the Legitimation of Authority, Hierarchy, and Government'

(7 juli 2015/MvG)

Zie ook

De Roberta Sigel Junior Scholar Paper Award is bedoeld voor juniorleden van de International Society of Political Psychology (ISPP) die een paper presenteren tijdens de zomerconferentie. Junior onderzoekers hebben maximaal 8 jaar hun PhD. De prijs bestaat uit een certificaat en 250 USD, en is vernoemd naar professor Roberta Sigel, een grote naam in de politieke wetenschap aan de Rutgers University sinds 1973. Zij speelde een toonaangevende rol in de American Political Science Association en de ISPP.
Roberta Sigel Junior Scholar Paper Award