Expositie Akademieprijs Astronomie en Kunst - tot 2 oktober 2015

Van 11 september tot 2 oktober 2015 is er in de Oude Sterrewacht Leiden een expositie gewijd aan de eerste Akademieprijs Astronomie en Kunst. Kunstenaar Roland Schimmel heeft met zijn werk Zwarte Zon de prijs gewonnen. Het prijzengeld, een bedrag van 5000 euro, is beschikbaar gesteld door de Nederlandse sterrenkundige Ewine van Dishoeck, Akademiehoogleraar moleculaire astrofysica aan de Universiteit Leiden.

Zwarte zon

Het schilderij Zwarte Zon roept associaties op met zwarte gaten, halo’s en zonsverduisteringen. Bij dit schilderij is het de bedoeling dat je je laat verblinden door de zwarte cirkel tegen de lichte achtergrond. Dat leidt tot een reflex waarbij ons oog/brein cirkels in de tegengestelde kleur op het schilderij projecteren. Als nabeeld zijn heldere lichte stippen te zien. Dat levert een oncontroleerbaar schouwspel op van opdoemende en verdwijnende universele vormen.

Over Roland Schimmel

Roland Schimmel

Roland Schimmel (1954), kunstenaar en docent aan de Academie Minerva in Groningen, heeft in de afgelopen jaren een oeuvre opgebouwd dat bestaat uit schilderijen, monumentale muurschilderingen, installaties en video’s. Als kunstenaar doet hij natuurkundig en neurologisch onderzoek naar de oorsprong van beweging en de waarneming van licht. Schimmels kunst is altijd een fysieke belevenis: hij schildert bijvoorbeeld de ‘nabeelden’ die je krijgt als je in de zon kijkt: kleurvlekken en halo’s die nagloeien op het netvlies. Het gaat hem daarbij om de ervaring van ‘een enerverend gevoel van machteloosheid.’ Zwarte zonnen, zwarte gaten en eclipsen zijn een terugkerend element in Schimmels werk. In zijn recente muurschilderingen The Innocent Body (2014, Van Abbe Museum) en The Innocent Mind (2013, Dordtyard) manipuleert hij de perceptie van de kijkers, en speelt het zonlicht zelf een centrale rol.

Schimmel studeerde aan de kunstacademie in Arnhem, en doceerde onder meer aan de Gerrit Rietveldacademie, de Koninklijke Academie en de academies van Arnhem en Enschede. Sinds 1996 is hij als docent verbonden aan de Academie Minerva in Groningen. Hij exposeerde onder meer in museum Boijmans van Beuningen (2006), Culturgest, Porto (2007), het Stedelijk Museum, Amsterdam (2008) en het Van Abbemuseum (2012, 2014).

Uitreiking

uitreiking Akademieprijs Astronomie en Kunst

De uitreiking op 11 september was een prachtige bijeenkomst waarbij de KNAW en Akademie van Kunsten bij elkaar waren, en in de Oude Sterrewacht van Leiden!

Andere werken

Andere werken die worden tentoongesteld: Iapetus van Arnout van Albada, Spiral Drawing Sunrise van Esther Polak en Ivar van Bekkum, Untitled Installation van Marcel IJzerman, Deities van Harjo Neutkens, Starry Heaven van Maurits van Putten en A Universal Story of Stories van Marie van Vollenhoven.

Meer informatie over de andere werken

Nacht van Kunst en Kennis

Ewine van Dishoeck - nkk15

Tijdens de Nacht van Kunst en Kennis was Ewine van Dishoeck zelf bij de expositie aanwezig om, samen met de kunstenaars, meer over de werken uit te leggen. ‘Kunstenaars hebben zich altijd laten inspireren door de sterrenhemel. En kunst inspireert wetenschap. Maar omdat er tegenwoordig zó veel licht is, raken de sterren soms wat vergeten. Je zou deze prijs dus als een back to basics-stimulans kunnen zien.’

Praktische informatie

De expositie van alle inzendingen voor de Akademieprijs Astronomie en Kunst is tot 2 oktober te zien in de Oude Sterrewacht in Leiden.

Zie ook:
www.knaw.nl