Broers en zussen: je hebt meer aan ze dan je denkt!

Radio-dj Giel Beelen heeft 30 september uitgeroepen tot Nationale Broer en Zus-dag, vanwege het overlijden van z’n zus. Geef daarom vandaag je broer of zus een extra knuffel. Je hebt meer aan ze (gehad) dan je misschien denkt! Broers en zussen hebben namelijk nogal wat invloed op elkaars ontwikkeling.

Sinds het begin van de jaren ’80 is de broer-zus-relatie in de kinder- en puberjaren steeds vaker onderzocht. Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat het hebben van een broer of zus verschillende voordelen kan hebben.

Interactie met een oudere broer of zus kan bijvoorbeeld positief bijdragen aan de cognitieve ontwikkeling en het begrip voor de emoties en denkbeelden van anderen. Deze interactie bevordert bovendien de taalontwikkeling van jonge kinderen.

Oud geleerd, jong gedaan en andersom

Niet alleen jongere broertjes en zusjes kunnen profiteren van een oudere broer of zus, ook andersom kan het positief uitwerken. Oudere broers en zussen worden bijvoorbeeld na verloop van tijd steeds beter in het onderwijzen van hun broertje of zusje, omdat ze geregeld kunnen oefenen met het geven van uitleg en het vereenvoudigen van opdrachten.

Oudere broers en zussen die hun jongere broertje of zusje geregeld iets nieuws leren of uitleggen, worden vaak steeds beter in het afstemmen van de eigen wensen op andermans behoeften. Een evenwichtige relatie tussen broers en zussen waarin af en toe geruzied wordt, bevordert ook nog eens het probleemoplossend vermogen van het kind. Dit vergroot de kans dat het kind later positieve relaties met leeftijdsgenoten opbouwt.

Kortom, het hebben van een broer of zus kan positief zijn. Daar mag je dus best dankbaar voor zijn. Laat je broer of zus dat vandaag gewoon even weten!

Meer over broers en zussen

Binnen het Centrum voor Gezinsstudies van de Universiteit Leiden wordt momenteel onderzoek uitgevoerd naar de rol die broers en zussen kunnen spelen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Meer weten over de relatie tussen broers en zussen? Neem dan contact op met Lotte van der Pol MSc of dr. Marleen Groeneveld.

Bron

Brody, G. H. (2004). Siblings’ direct and indirect contributions to child development. Current Directions in Psychological Science, 13, 124-126.