Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

'Media and Politics 2.0'

Politicoloog Rebekah Tromble is gekozen in de Leiden University Teachers’ Academy. De bijbehorende voorzieningen gaat zij gebruiken voor de vernieuwing van haar onderwijs over politiek en media. Haar ambitie is nieuwe wegen in te slaan waarlangs studenten zich gaan verdiepen in de rol van de media (oude en nieuwe) in de hedendaagse samenleving. Studeren wordt participeren: in haar toekomstige cursusopzet gaan studenten ook zelf aan de slag als ‘citizen journalist’.

Onderwijs dat een stap verder gaat

‘Ik ben blij dat mijn voorstel voor een fellowship aan de Teachers’ Academy is gehonoreerd’, zegt Tromble. ‘Het is toch een eer en een erkenning van je vakmanschap. Belangrijker nog: de middelen die bij dat fellowship horen, kan ik gaan inzetten om mijn onderwijs naar een ander plan te tillen—van het bestuderen van wat journalisten doen naar het daadwerkelijk zelf bedrijven van journalistiek.’ Ervaringen uit eigen hand zijn een mooie aanvulling op de klassieke aanpak—literatuurstudie, schrijfopdrachten, colleges, examens. ‘De media kritisch analyseren is één; kijken waar de hiaten in de verslaggeving zitten en zelf over relevante, complexe kwesties gaan berichten… dát gaat een stap verder.’

Nieuwe partners en platforms voor samenwerking

Het opzetten, organiseren en geven van ‘Media and Politics 2.0’ wordt een hele uitdaging. Tromble is van plan om externe expertise bij haar onderwijs te betrekken, van vertegenwoordigers van burgerinitiatieven op het gebied van media tot beroepsjournalisten en ICT-specialisten. Ook wil zij onderzoeken in hoeverre digitale platforms voor samenwerking toegevoegde waarde hebben in het onderwijs. Tromble verwacht sommige van haar ideeën al in de praktijk te kunnen gaan brengen in het academisch jaar 2016-2017.

Teaching Fellows

De Teachers’ Academy is opgezet om de kwaliteit van het onderwijs aan de Universiteit Leiden te verbeteren en om innovatie te bewerkstelligen onder impuls van vooraanstaande docenten. De Academy is in oktober 2014 van start gegaan met tien Fellows, die voor vijf jaar worden benoemd. Jaarlijks zullen zo’n vijf nieuwe Fellows worden geselecteerd. Uiteindelijk zullen er steeds ongeveer 25 Fellows werkzaam zijn binnen de Academy.

Meer over