Itandehui Jansen wint weer filmprijs

Onderzoeker en filmmaker Itandehui Jansen heeft op het festival 'Presence Autochtone' in Montréal, Canada, de eerste prijs gewonnen in de Bluestocking Film Series 2015. Ze kreeg deze prijs voor de beste korte film voor Alma & Esperanza.

Alma & Esperanza

Itandehui Jansen

De Bluestocking Film Series 2015 bestaat uit films met een vrouwelijke protagonist.

Jansens film vertelt het verhaal van een tienjarig meisje en haar oma die elkaar ontmoeten op een verdrietig moment. Alma woont in de Verenigde Staten, Esperanza in een inheemse gemeenschap in de Mexicaanse bergen. De twee hebben elkaar nooit gezien, maar dan krijgt Esperanza het telefoontje dat Alma haar moeder heeft verloren, en naar Mexico komt. Alma en oma verstaan elkaars taal niet maar weten zonder woorden toch dicht bij elkaar te komen.

Itandehui Jansen

Jansens  films zijn vertoond op vele internationale filmfestivals. Met haar korte film The Last Council won ze eerder diverse internationale prijzen. Ook werd ze met deze film genomineerd voor de Mexican Film Critics Award Diosa de Plata.

De onderzoeker/filmmaker werd geboren in Oaxaca, Mexico. Ze volgde de regisseursopleiding aan de Nederlandse Film Academie in Amsterdam en promoveert op 6 oktober aan de Academy of Creative and Performing Arts van de Universiteit Leiden. Als onderzoeker is ze verbonden aan de Leidse faculteit Archeologie.

Zie ook