Hoorcolleges over de Nederlandse Opstand door prof. Judith Pollmann bij Home Academy

De hoorcolleges over de geschiedenis van de Nederlandse Opstand (1566-1648) die prof. Judith Pollmann gaf voor Studium Generale zijn nu te beluisteren via de website van Home Academy.

De Nederlandse Opstand (1566-1648) was één van de belangrijkste periodes in de Nederlandse Geschiedenis. Zonder die opstand zou de staat Nederland er immers nooit gekomen zijn. De Opstand en de tachtig oorlogsjaren die erop volgden laten zich lezen als een spannend verhaal: met echte helden en schurken, vol onbedoelde wendingen en met onverwachte uitkomsten.

Ook na bijna 450 jaar geschiedschrijving blijven er belangrijke vragen bestaan. Waarom was de uitkomst zo onverwacht? Waarom vielen de Nederlanden uit elkaar? En waarom duurde het conflict zo lang? Judith Pollmann komt in haar hoorcollege met nieuwe antwoorden. Ze geeft daarbij een aantrekkelijk overzicht van dit spannende tijdvak uit onze vaderlandse geschiedenis, dat van een lokale opstand uitgroeide tot een burgeroorlog, een Europese oorlog en later zelfs een wereldoorlog.

De hoorcolleges zijn tot stand gekomen in samenwerking met Studium Generale Universiteit Leiden en te downloaden en streamen via de website van Home Academy.

College 1. In naam van de koning. De wording van een Opstand
H1. Filips II en zijn 17 Nederlanden