Luuk van Middelaar benoemd tot Hoogleraar Grondslagen en praktijk van de Europese Unie en haar instellingen

Het Europa Instituut is verheugd dr. Luuk van Middelaar (°1973) per 1 juli 2015 te mogen verwelkomen als Hoogleraar Grondslagen en praktijk van de Europese Unie en haar instellingen. Dr. van Middelaar zal deze nieuw gecreëerde leerstoel aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid invullen voor één dag per week, initieel voor een periode van vier jaar.

Luuk van Middelaar heeft het voorbije decennium een rijkgevulde en gevarieerde carrière als commentator op en actieve deelnemer aan Europees beleid opgebouwd. In de periode 2010-2014 maakte van Middelaar deel uit van het kabinet van Herman Van Rompuy, toenmalig Voorzitter van de Europese Raad. Als hoofd speechwriter was hij er verantwoordelijk voor de vormgeving van de publieke berichtgeving door de Unie in tijden van crisis, een functie die hij tijdelijk bleef uitoefenen als lid van het transitiekabinet van huidig Voorzitter Donald Tusk. Voorheen was van Middelaar onder meer actief als medewerker van voormalig Europees Commissaris voor de Interne Markt Frits Bolkestein en als buitenadviseur Europees beleid bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Sinds enkele maanden is hij o.a. columnist voor NRC Handelsblad.

Naast zijn rijke beleids- en advieservaring heeft heeft dr. van Middelaar als academicus bovendien belangwekkend onderzoek verricht naar de politieke grondslagen van het Europese integratieproces. Na studies geschiedenis en politieke filosofie te Groningen en Parijs behaalde hij in 2009 cum laude de graad van doctor in de politieke filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn op dit proefschrift gebaseerde en veelgeprezen boek, De passage naar Europa, werd inmiddels in zeven talen vertaald en uitgegeven, waaronder het Engels, Frans en Spaans.

Het Europa Instituut is ervan overtuigd dat de rijke ervaring en originele inzichten van dr. van Middelaar het Leidse onderzoek en onderwijs in recht en beleid van de Europese Unie verder zullen versterken en wenst hem dan ook van harte welkom te heten in Leiden.