Universiteit Leiden

nl en

Lesgeven om wereldproblemen in het klein te zien

Als docent op de Johan de Wittschool ben je dagelijks getuige van een microgemeenschap waarin grote verschillen voorkomen, en daaruit voortvloeiende conflicten. Dat stelt Matthias Schotanus, student van het Leiden University College en deelnemer aan het Community Project ‘Engage The Hague’. Op 2 juni presenteerden de studenten hun ervaringen.

Microgemeenschap

Schotanus gaf voor het project Nederlandse les op de Haagse Johann De Wittschool, waar veel kinderen zitten die nog maar net in Nederland zijn komen wonen, en Engels noch Nederlands spreken. Door zijn antropologische achtergrond viel Schotanus al snel iets op: ‘Docenten zijn eigenlijk een soort antropologen,’ vertelt de student. ‘Ze zijn dagelijks getuige van een microgemeenschap waarin grote verschillen voorkomen, en daaruit voortvloeiende conflicten. Door kleine gesprekjes met die leerlingen te voeren, leerde ik al enorm veel over de dynamiek van zo’n groep. Als docenten hun kennis delen met wetenschappers en andersom, weet ik zeker dat we elkaar verder kunnen helpen.'

Studenten met de poster van het festival Community project 'Engage The Hague'
Studenten met de poster van het festival Community project 'Engage The Hague'

Maatschappelijke bijdrage

Schotanus deelde zijn bevindingen op het Community Engagement Festival, de feestelijke afsluiting van het eerste Community Project van LUC The Hague. Het project is georganiseerd naar Amerikaans voorbeeld. Het idee is dat studenten vaak bezig zijn met nationale en globale problemen, terwijl om de hoek van de campus gelijksoortige problemen op lokale schaal spelen. Door contact met de gemeenschap, vrijwilligerswerk en academische reflectie in de vorm van onafhankelijk onderzoek, leveren de studenten een maatschappelijke bijdrage en doen ze tegelijkertijd wetenschappelijk onderzoek. De nadruk van het project lag op het multiculturele karakter van Den Haag. De onderwerpen waarover de studenten hun paper schreven, laten zien dat lokale en globale vraagstukken elkaar spiegelen.

Onderzoeksonderwerpen

Een greep uit de onderwerpen waarover de studenten hun paper schreven:

  • How can anthropology inform the development of multicultural school curricula (Matthias Schotanus);
  • Multicultural education and students’ identity formation (Oliver Antczak);
  • The postcolonial evolution of secondary schooling in Trinidad and Tobago (Morgan Ramkallawan);
  • Sexuality, Identity and Cultural Diversity in Dutch Sex Education (Koen Rutten);
  • How Dutch schools are addressing ‘radicalization’ among students (Anne Flake);
  • On lessons to be drawn from Finish school system (Hylke de Sauvage);
  • Foreign language instruction and multicultural education in Australia (Sien van der Plank);
  • Ethnic segregation in Dutch schools (Iddo van der Giessen).
Kick-off van het Community Project op de Johan de Wittschool op 10 maart 2015.
Kick-off van het Community Project op de Johan de Wittschool op 10 maart 2015.

Respect

Studente Morgan Ramkallawan kreeg tijdens haar werkperiode meer respect voor het vak van docent. ‘Ik dacht voorheen altijd dat een in mijn ogen slechte docent niet wist wat hij aan het doen was, omdat het natuurlijk nooit aan mijzelf lag. Nu weet ik hoe moeilijk het is om je aan te passen aan al die verschillende leerlingen.’ Oliver Antczak, afkomstig uit Polen, genoot van het contact met de kinderen. Aanvankelijk had hij moeite met de taalbarrière, die het voeren van een normaal gesprek vrijwel onmogelijk maakte. ‘Maar na een paar weken ukte het ineens‘, aldus Antczak, 'en kon ik direct met ze communiceren. Dat was heel mooi. Van zo’n ervaring groei je zelf ook.’

Groot succes

Gezamenlijke ideeënontwikkeling.
Gezamenlijke ideeënontwikkeling.

De deelnemers aan deze eerste editie van het Community Project, kijken tevreden terug. Dat geldt ook voor  Ann Marie Wilson, Assistent Professor of History en coördinator van het project. De Haagse Locoburgemeester Ingrid van Engelshoven toonde zich op het Festival lovend: ‘Het is geweldig dat internationale studenten interesse tonen in onze lokale gemeenschap. Je hoeft dus niet altijd naar Kenia om maatschappelijk vrijwilligerswerk te kunnen doen.’

(Coen van Beelen)

Onderdeel van de minor Global citizenship

Het Community Project ‘Engage The Hague’ heeft een plaats in de cursus Global citizenship. De bedoeling van de cursus is cross-cultural communicatie leren en beproeven, evenals reflectieve vaardigheden. Ook wil de cursus aantonen hoe boeiend culturele en sociale diversiteit  is. In de minor kunnen de studenten kiezen tussen het leren van een taal (Arabisch, Chinees, Frans, Russisch of Spaans) en Urban Studies & Community Project. In de cursus Urban Studies maken de studenten kennis met ‘de stad’ vanuit de theorie van verschillende disciplines. Daarbij dient Den Haag als levend laboratorium. In het Community Project gaan de studenten zelf aan de slag, zowel dienstbaar aan Den Haag als academisch door middel van een paper. Op 2 juni werd van dit laatste verslag gedaan.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.