ICA Top Student Award voor Lotte Melenhorst

Lotte Melenhorst, promovenda aan het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden, heeft voor haar paper over de rol van de media in het wetgevingsproces een Top Student Award gekregen van het Political Communication Panel van de International Communication Association (ICA). Dit werd in mei 2015 bekend gemaakt, tijdens het 65e jaarcongres van de ICA in San Juan, Puerto Rico.

In 'The Media’s Role in Lawmaking: A Case Study Analysis' (inmiddels gepubliceerd in The International Journal of Press/Politics) toont Melenhorst aan dat wetgevers worden beïnvloed door de media. Kamerleden grijpen de verslaglegging van incidenten aan voor kamervragen en gebruiken deze als onderbouwing van hun standpunten in het parlementaire debat. Meer indirect is te zien dat lange-termijntrends in de verslaglegging van invloed zijn op het indienen van en de steun voor wetsvoorstellen.

Lotte Melenhorst was een van de drie promovendi binnen het Political Communication Panel die in 2015 een ICA Top Student Award mochten ontvangen. De winnaars van die prijs worden vastgesteld in een double-blind peer review procedure, waarin experts punten toekennen aan alle ingediende en geanonimiseerde papers.

De ICA is internationaal samenwerkingsverband van academici die werken op het gebied van communicatie en media. Het verband telt zo'n 4500 leden in 80 landen.

Meer Informatie