Experimenteel ontwerp voor een topologische kwantumcomputer

Op het snijvlak van de kwantumnatuurkunde, nanotechnologie en theoretische wiskunde maakt Bernard van Heck elektronische circuits die berekeningen kunnen uitvoeren. Zijn doel: rekenen volgens de wetten van de kwantummechanica.

Majorana

Een Majorana modus is een bepaalde staat van een deeltje die voorkomt in supergeleiders. Theoretici denken dat zo’n Majorana modus informatie beschermt tegen zijn omgeving, een handige eigenschap voor het uitvoeren van computerberekeningen zonder fouten.

Abstract én concreet

Van Heck heeft tijdens zijn promotieonderzoek elektronische circuits ontworpen die deze eigenschappen hebben. Zijn werk slaat de brug tussen abstracte wiskunde en de concrete wereld van elektronica, spoelen en condensators.

Promotie

Van Heck promoveerde met dit onderzoek in mei 2015. Zijn promotor: Carlo Beenakker. In september 2015 gaat Van Heck naar Yale University als een postdoct, waar hij zijn onderzoek gaat voortzetten.

This Week’s Discoveries

Op 2 juni presenteerde Van Heck zijn onderzoek tijdens een lunchlezing aan collega’s vanuit verschillende vakgebieden.