Nederland wordt wereldspeler met ‘organ-on-chip’ technologie

Organ-on-chip technologie wordt ingezet bij geneesmiddelenonderzoek en op maat gemaakte behandelingen van patiënten. Kennisinstellingen en industrie verenigen hun krachten binnen het ‘Institute for human Organ and Disease Model Technologies’ (hDMT) dat 18 mei officieel van start is gegaan. Door faciliteiten, mensen en expertise te bundelen, wil Nederland wereldspeler worden op het gebied van deze technologie.

In ‘organ-on-chip’ en ‘disease-on-chip’ modellen wordt met levende menselijke cellen een weefsel nagebouwd op een microchip. Door dit weefsel worden vloeistoffen geleid via kleine kanaaltjes, zoals dit in echte weefsels via de bloedsomloop gaat. Hiermee worden geneesmiddelen getest en de verwachting is dat de technologie het proefdier steeds meer gaat vervangen.

Behandeling op maat

Het effect van medicijnen kan per patiënt verschillen. Door patiënt-eigen stamcellen te gebruiken voor een organ-on-chip model wordt het mogelijk behandelingen op maat te testen voor individuele patiënten.

Cancer, vessels & heart-on-chip

De Stamcel- en ‘microfluidics’ technologie van de Universiteit Leiden spelen een centrale rol in de eerste drie focusgebieden van hDMT: cancer-on-chip, vessels-on-chip en heart-on-chip. Daarnaast brengt het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR) sterke expertise in kankerbiologie, driedimensionale weefselkweekmodellen, geavanceerde microscopie, systeemfarmacologie en de analyse van cellulair metabolisme. Samen met andere partners worden deze expertises ingezet voor de eerste generatie door hDMT ontwikkelde modellen.

Over het hDMT

Binnen het hDMT delen negen partners vanuit kennisinstellingen en industrie hun kennis en onderzoeksfaciliteiten. In eerste instantie focust de stichting zich op de onderzoekslijnen: hart- , kanker- en bloedvaten-op-chips. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat het consortium tot tien tot twintig organen op een chip kan leiden.

Partners

Universiteit Leiden, Leids Universitair Medisch Centrum, Genmab en het Erasmus Medisch Centrum, TU Delft, TU Eindhoven, Universiteit Twente, Hubrecht Instituut, Galapagos