Bio-Farmaceutische Wetenschappen scoort 9e plaats in QS World University Rankings

Bio-Farmaceutische Wetenschappen staat met een overall score van 89.9 op de 9e plaats wereldwijd, de 6e plaats binnen Europa en de 1e plaats in Nederland in de QS World University Rankings, een uitzonderlijke prestatie. Dit blijkt uit de lijst die onderwijsadviesbureau QS publiceerde.

Bio-Farmaceutische Wetenschappen heeft een overall score van 89.9, wat goed is voor de 9e plaats wereldwijd, de 6e plaats binnen Europa en de 1e plaats in Nederland.

Score per beoordelingsfactor:

• Citations per paper: 97.9
  • Academic reputation: 91.2
  • H-index Citations: 86.3
  • Employer reputation: 73.9

Masteropleiding Medische Farmacie

De hoge score voor Bio-Farmaceutische Wetenschappen is extra belangrijk in verband met de aanvraag voor de masteropleiding Medische Farmacie. De masteropleiding bereidt studenten voor op het apothekersvak van morgen. Hier worden studenten opgeleid tot apothekers voor wie productkennis én patiëntenzorg pijlers zijn, om zo hun rol te kunnen vervullen als farmaceutisch zorgverlener. Dit maakt de masteropleiding Medische Farmacie uniek en noodzakelijk.
De Universiteit Leiden heeft een vernieuwend curriculum samengesteld, namelijk;

- Thematisch onderwijs, geordend rond patiëntgroepen en veel voorkomende aandoeningen, toegesneden op de nieuwe invulling van het beroep en die goed aansluit bij het curriculum Geneeskunde

- Experience-based learning, onder andere in de vorm van farmaceutische coschappen, met de focus op communiceren met patiënten en andere zorgprofessionals, zij aan zij met medische studenten

- Inbedding in het medische domein door gezamenlijke opleiding van Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N), met de focus op coöperatie vanuit eigen sterktes

De aanvraag voor de nieuwe Master Medische Farmacie in inmiddels ingediend bij de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO). Naar verwachting zal de CDHO voor de zomer een besluit nemen.

Beoordelingscriteria

De belangrijkste factor in de QS-rankings is de wetenschappelijke reputatie, die goed is voor 40% van de eindscore en wordt bepaald door middel van een enquête onder wetenschappers. De overige bepalende factoren zijn citaties (20%), de verhouding staf-studenten (20%), werkgeversreputatie (10%), het aandeel internationale wetenschappelijke staf (5%) en het aandeel internationale studenten (5%).

Meer informatie over de ranking is te vinden op de website  topuniversities.com

Zie ook