Subsidie voor 'De eerste 30 miljoen woordjes’

Orthopedagogen Adriana Bus, Carienke Kegel en Heleen van den Berg hebben van de gemeente Leiden een subsidie van €120.000 gekregen voor het project ‘De eerste 30 miljoen woordjes’. Met dit project willen zij het taalaanbod dat jonge kinderen krijgen, verbeteren.

Dagelijks voorlezen en veel praten helpt

Er zijn grote verschillen in het taalaanbod van ouders. Tegen de tijd dat kinderen 3 jaar oud zijn, hebben kinderen van zwijgzame ouders 30 miljoen woorden minder gehoord dan de kinderen van ouders die veel praten. Een opzienbarend Amerikaans onderzoek toonde dit aan. Dit heeft grote gevolgen voor de verdere taalontwikkeling.

Uit het promotieonderzoek van Heleen van den Berg blijkt dat de taalontwikkeling al op de leeftijd van 15 maanden achterloopt als er bijvoorbeeld niet dagelijks wordt voorgelezen.

Voorlezen kan een stimulans zijn voor de taalontwikkeling

Inzicht in taalgedrag

In het project ‘De eerste 30 miljoen woordjes’ krijgen ouders inzicht in hun eigen taalgedrag en ze krijgen tips hoe zij hun taalaanbod kunnen vergroten.

Naast een wetenschappelijke beschrijving van het onderzoek, komt er een praktische beschrijving van de meest efficiënte werkwijze die door Leidse instellingen, zoals JES Rijnland en de consultatiebureaus zal worden ingezet om de aanpak op bredere schaal toe te passen in Leidse gezinnen met jonge kinderen.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Sardes en JES Rijnland.