Koninklijke onderscheidingen voor Carlo Beenakker en Ton Bakker

Bij de jaarlijkse Leidse lintjesregen op 24 april in de Hooglandse kerk, vielen ook twee lintjes toe aan medewerkers van de Universiteit Leiden, beiden van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het betrof Carlo Beenakker, hoogleraar Theoretische fysica, en Ton Bakker, hoofd Facility Management.

Carlo Beenakker, de Leidse burgemeester Henri Lenferink en Beenakkers echtgenote (© Peter Schipper)

Carlo Beenakker: Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Carlo Beenakker is Nederlands belangrijkste theoretische fysicus op het gebied van de gecondenseerde materie en vaste stof fysica. ‘Hij staat in Nederland op eenzame hoogte en hoort ook internationaal tot de absolute top’, schreef NWO als in 1999 over Beenakker. Die werd al op zijn 31 ste hoogleraar. Lichtende voorbeelden voor hem waren onder anderen Lorentz en Ehrenfest.

Ontdekker van nieuwe vakgebieden

Zijn vakgenoten erkennen unaniem Beenakkers brille. Ze zijn van mening dat hij baanbrekend werk verricht en steeds als eerste een nieuw vakgebied in kaart brengt, ontgint en er belangrijke fundamenten legt. Velen ervaren Beenakker als een echte leermeester en inspiratiebron. Beenakker was een van de drijvende krachten achter de verwerving van een Zwaartekrachtpremium-subsidie van 18 miljoen euro voor het onderzoeksvoorstel Gravitatie / Matter at all Scales, een tweede Zwaartekrachtpremium-subsidie voor het voorstel NanoFront, alsmede een ERC Synergy Grant voor hetzelfde project.

Bestuurlijke functies

Bestuurlijke functies bekleedt Beenakker ook, vooral in het domein van de natuurkunde: bij de Stichting FOM, het NWO gebiedsbestuur Natuurkunde en de Niels Stensen Stichting (die jaarlijks plm. zeven stipendia toekent aan jonge onderzoekers). Ook is hij lid van de Investigator Grant Panels van de European Research Council.

Ton Bakker: Lid in de Orde van Oranje Nassau

‘Een leergiering, zichzelf steeds verder ontwikkelend persoon’, zo wordt Ton Bakker gekenschetst in zijn functie van hoofd Facility Management bij de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N). Bakker neemt in zijn loopbaan altijd de verantwoordelijkheid voor zaken, ook als dat niet per se hoeft. In zijn vrije tijd volgde hij veel aanvullende opleidingen, zodat hij steeds een stapje hogerop kwam.

Complexe en kritische functie

De functie van hoofd Facility Management bij W&N is vanwege de aard van die faculteit buitengewoon complex én een kritische factor. Dat de faculteit W&N zich nu ook nog midden in het proces van de nieuwbouw van de Bèta Campus bevindt, stelt nog eens extra eisen. Bakkers bijzondere eigenschappen en veelzijdigheid komen dus uitstekend te pas.

Veel vrijwilligerswerk

Ton Bakker en zijn echtgenote en in het midden burgemeester Lenferink (© Peter Schipper)

Naast zijn baan en zijn opleidingen is Bakker al heel lang actief als vrijwilliger. Zo is hij al sinds de jaren zeventig actief bij de Leidse Show- en Marching Band ‘AMIGO’, de laatste tijd als bestuurslid. Bij de Stichting Taptade is Bakker sinds 1990 als bestuurslid betrokken bij de vele (reizen naar) muziekactiviteiten die Taptade organiseert in binnen- en buitenland. Tenslotte is Bakker Commissaris van de Optocht- en Taptoecommissie van de 3 October Vereeniging.

(24 april 2015/CH)