Emoties zijn rationeler dan je denkt

Overmand door emoties? Vergeet het maar. Emoties zijn het resultaat van rationele afwegingen. Precies tegenovergesteld aan wat de meeste mensen geneigd zijn te denken. Behalve dan psycholoog Nico Frijda en met hem vele lichtingen psychologen, nationaal en internationaal, die sinds 1986 zijn gegrepen door Frijda’s baanbrekende theorie over emoties.

Carolien Rieffe eert Nico Frijda op Leiden Psychology Blog

Nico Frijda

Frijda vertelt het verhaal van de kat die een muis ziet en schetst zo het emotieproces in een notedop. Daarmee wist hij zijn gehoor te boeien. 'Kom naar Frijda luisteren' zeiden studenten uit verschillende studies tegen elkaar. Bijzonder hoogleraar Carolien Rieffe blogt over emoties en de emotietheorie van Nico Frijda in een eerbetoon op Leiden Psychology Blog:
Within five minutes, Nico Frijda is there…

Laatst Gewijzigd: 24-04-2015