Diabetes Fonds Project Grant toegekend aan Dr. Marco van Eijk

Hoe reageert de afweer op overgewicht? Ons afweersysteem reageert slecht op vetcellen, wat de kans op diabetes type 2 vergroot. Maar ook is onze afweer misschien juist in te zetten als bescherming tegen diabetes. Onderzoekers gaan ermee aan de slag, met steun van het Diabetes Fonds. Vetweefsel kan licht ontstoken raken, al merk je daar zelf niets van. Het lichaam reageert daardoor slechter op insuline en heeft moeite om de bloedsuikerspiegel te regelen. Dan ligt diabetes type 2 op de loer. Ons afweersysteem speelt daarbij op verschillende manieren een rol.

Overwerkte cellen

Een onderdeel van het afweersysteem zijn de ‘macrofagen’: cellen die dode cellen opruimen. Bij overgewicht raken de macrofagen overwerkt, want er gaan heel veel vetcellen dood omdat ze te vol raken. De overwerkte macrofagen zorgen voor ontsteking in het vetweefsel.

Ontspoorde afweer

Onlangs ontdekten onderzoekers ook dat een bepaald soort afweercel in vetweefsel het lichaam juist gevoeliger houdt voor insuline. Die cel heet iNKT-cel. Maar wat doen de iNKT-cellen precies in het vetweefsel? Dat weten we nog niet.

Diabetes beter behandelen

Wetenschappers Dr. Marco van Eijk van het Leiden Institute of Chemistry en Dr. Eric Kalkhoven van het UMC Utrecht zoeken het verband tussen afweer en vetweefsel nu uit, in twee nieuwe onderzoeken. Met die kennis willen ze voorkomen dat vetweefsel ontsteekt, en het lichaam gevoeliger houden voor insuline. Zodat diabetes type 2 beter is te behandelen of te voorkomen.

Onderzoek heeft zin

Dit onderzoek is 1 van de ruim 50 lopende onderzoeken die het Diabetes Fonds mogelijk maakt, als grootste financier van diabetesonderzoek in Nederland.