Goldsmith Book Prize voor Daniela Stockmann

De Leidse politicoloog Daniela Stockmann heeft de Goldsmith Book Prize 2015 gekregen voor het beste academische boek op het gebied van media, politiek en overheidsbeleid. De jury roemde het als 'een van de belangrijkste werken die ooit met de Goldsmith Award zijn bekroond.'

Commerciële media als steunpilaar van een autoritair regime

Commerciële media floreren in China. Zij zijn economisch succesvol en worden, in tegenstelling tot de staatsmedia, vertrouwd door het publiek. In hun verslaglegging van het alledaagse leven stellen Chinese commerciële media zich dikwijls zeer autonoom op. Zodra het echter over de politiek gaat, volgen zij de officiële lijn van de Chinese Communistische Partij.

Commerciële media goed voor stabiliteit Chinese regime

Met behulp van verschillende onderzoeksmethoden zoals diepte-interviews met journalisten en functionarissen, content analysis en opiniepeilingen, stelde Stockmann vast dat zelfcensuur nog altijd een belangrijke rol speelt in de Chinese journalistiek. In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, werkt de vrije markt in de Chinese casus niet per se destabiliserend, laat staan democratiserend. Feitelijk, constateert Stockmann, bevorderen de commerciële media in China juist de stabiliteit van het regime.

Grondige analyse en onverwachte bevindingen

De jaarlijkse Goldsmith Awards ceremonie werd gehouden op 3 maart 2015 aan de John F. Kennedy School of Government (Harvard University). Namens de jury sprak Thomas Patterson, Bradlee Professor of Government and the Press. Hij zei dat de 'Chinese nieuwsmedia vandaag de dag in niets lijken op die ten tijde van de Culturele Revolutie.' Stockmanns boek gaat over de politieke implicaties van deze transformatie. Het biedt een grondige analyse en enkele 'onverwachte' bevindingen. 'Het is een belangrijk boek. Een van de belangrijkste boeken die ooit zijn bekroond met de Goldsmith Award', aldus Patterson.

Interactie tussen media, politiek en overheidsbeleid

De Goldsmith Book Prize is een initiatief van het Shorenstein Center van de Harvard Kennedy School. Deze wordt sinds 1991 toegekend aan academische en populariserende boeken die substantieel bijdragen aan democratie door de bestudering van de interactie tussen media, politiek en overheidsbeleid.