Burgemeester Rome neemt bedrag inzamelactie persoonlijk in ontvangst

De crowdfundingsactie Wij Zijn Romeinen heeft tot nu toe 7.000 euro opgebracht. Studenten en promovendi zamelen geld in om de schade te herstellen die Nederlandse hooligans aanrichtten in Rome.

Herstel mentale schade

De groep organiseerde op 26 februari een benefietavond in het Allard Pierson Museum in Amsterdam met sprekers als Antoine Bodar en Rita Venturelli, de directeur van het Italiaans Cultureel Instituut. ‘Heel geslaagd’, noemt de Leidse promovenda Eva Mol, een van de initiatiefnemers, de actie. ‘Een belangrijk doel was dat we iets van de mentale schade zouden herstellen die de Nederlandse hooligans hebben veroorzaakt.’

Het Wij Zijn Romeinen-team vlnr: Ellen Hooghoudt, Victor Broers, Eva Mol, Joep Beijst, Marcella Mul en Raphael Hunsucker.

Uitnodiging burgemeester Rome

‘De burgemeester van Rome, Ignazio Marino, liet weten ontroerd te zijn door onze actie en dat alle Nederlandse Italië-liefhebbers nog steeds welkom zijn. Hij nodigt ons uit om op de zeer korte termijn naar Rome te komen en neemt het bedrag symbolisch in ontvangst.’ De precieze datum is nog onbekend. Tot die tijd kunnen Rome-liefhebbers nog geld doneren via de site wijzijnromeinen.nl.

Burgemeester Ignazio Marino neemt de brief in ontvangst van Wij Zijn Romeinen.

Schattingen schade

Marino verzekerde al eerder dat al het geld rechtstreeks ten goede komt aan het herstel. Mol: ‘We hebben al contact opgenomen met de directeur van het cultureel erfgoed in Rome die precies weet waar het geld aan besteed kan worden.’ De schattingen over de schade lopen nog altijd flink uiteen. ‘Het herstel van de fontein bij de Spaanse trappen zal waarschijnlijk een paar duizend euro kosten. Maar daarnaast zijn er ook nog vernielingen aangericht op andere pleinen en in hotels en bussen.’

Fontana della Barcaccia

Vorm steun kabinet en Rotterdam nog onbekend

Eva Mol is promovenda bij archeologie. Ze heeft voor haar proefschrift over de invloed van Egyptische materiële cultuur op de Romeinse materiële cultuur vier jaar lang onderzoek gedaan in Rome.

Het Nederlandse kabinet en de gemeente Rotterdam lieten vorige week weten deze en andere particulieren inzamelacties voor Rome te steunen. Maar in welke vorm dat gebeurt is tot nu toe nog onbekend. Italianen toonden zich zeer verontwaardigd dat Nederland niet snel met een gebaar kwam na de rellen in Rome op 17 en 18 februari dit jaar. Een groep studenten en onderzoekers uit onder andere Leiden en Amsterdam trok zich dat aan en richtte daarom de actiegroep Wij Zijn Romeinen op. In Rome wonende Nederlanders zijn ook een inzamelactie, ‘Scusa Roma’ (Pardon Rome), gestart.

(LvP)

Zie ook