Harmen Jousma wint de Onderwijsprijs

‘Altijd de student centraal stellen met als uitgangspunt dat deze er ook als alumnus wat aan heeft.’ In zijn dankwoord verklaart Harmen Jousma, docent Science Based Business, wat hem drijft: studenten klaarstomen voor de wereld buiten de universiteit.

Universiteit is onderdeel van de maatschappij

In een volle Pieterskerk vertelt Femke Vermeer, juryvoorzitter van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS), waaraan de genomineerde docenten moesten voldoen. Dat was meer dan alleen goed en gedreven colleges verzorgen. ‘Deze docenten zien de universiteit niet als een ivoren toren die enkel bedoeld is voor het geven van onderwijs, maar als onderdeel van de maatschappij.’ Ook de andere twee genomineerden, Anita van Dissel (docent Maritieme geschiedenis) en Jan van der Ploeg (docent Milieuantropologie), krijgen veel waardering voor de manier waarop zij hun studenten vertrouwd maken met de praktijk.

Docenten die het beste uit studenten naar boven halen

Vermeer houdt de spanning nog even vast: ‘Elk van deze docenten verdient het deze prijs te winnen. Het zijn allemaal geweldige voorbeelden van hoe universitair onderwijs het beste uit studenten naar boven haalt.’ Maar het is Jousma die tijdens deze diesviering op 9 februari de winnaar wordt. De wel bijzonder stevige voorbereiding op de arbeidsmarkt is een van de redenen waarom hij de Onderwijsprijs verdient, aldus Vermeer.

Pittige cases in de boardroom

Jousma schotelt zijn studenten pittige cases uit de managementpraktijk voor, waardoor ze alvast kunnen oefenen hoe het er aan toe gaat in de boardroom. Ook stimuleert en ondersteunt hij met verve hun stages bij een van de vele bedrijven uit het netwerk van Science Based Business, het onderwijsprogramma dat Jousma samen met collega’s opzette. Vermeer: ‘Studenten prijzen hem om zijn bereikbaarheid, ondanks zijn drukke schema.’ In zijn dankwoord benadrukt een enigszins geïmponeerde Jousma dat hij zijn studenten klaar wil stomen voor de wereld buiten de universiteit. Zijn devies is: ‘Altijd de student centraal stellen met als uitgangspunt dat deze er ook als alumnus wat aan heeft.’

Plaats in Teachers' Academy

Jousma wordt dankzij deze eerste plaats lid van de Leidse Teachers’ Academy. Met deze academy wil de Universiteit Leiden onderwijsvernieuwing een impuls geven. Gedurende vijf jaar mag Jousma 25.000 euro besteden aan onderwijs. In totaal waren er ruim twintig docenten in de race voor de Onderwijsprijs. Ze waren allemaal genomineerd door studentenverenigingen of groepjes van minimaal vier studenten. De studenten van het LUS vormden de jury en kozen de winnaar.