Italiaans eredoctoraat voor Tim de Zeeuw

Prof.dr. Tim de Zeeuw heeft op 24 november een eredoctoraat van de Universiteit van Padua gekregen. De Zeeuw is hoogleraar Theoretische Sterrenkunde aan de Universiteit Leiden en onder meer directeur-generaal van de Europese ruimtevaartorganisatie ESO.

llustere voorgangers

Prof.dr. Tim de Zeeuw

De Zeeuw geldt als een groot expert als het gaat om de kennis van de vorming, structuur en dynamiek van sterrenstelsels, waaronder het Melkwegstelsel. Veel vooraanstaande sterrenkundigen gingen de kersverse eredoctor voor, onder wie voormalig ESO-directeur Riccardo Giacconi, die de basis legde voor röntgenastronomie, Ivan King, een wereldautoriteit op het gebied van globulaire sterrenclusters, en Bruno Rossi, die grote bijdragen leverde aan de studie van kosmische straling.

Wetenschappelijke successen

Tim de Zeeuw promoveerde in 1984 aan de Universiteit leiden en werd daar vier jaar later hoogleraar Theoretische Sterrenkunde. Hij richtte de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) op en behaalde wetenschappelijke successen in binnen- en buitenland. Sinds 2007 is hij directeur-generaal van de ESO.

Diverse onderscheidingen

De Zeeuw is ere-fellow van de Royal Astronomical Society en ontving diverse prestigieuze onderscheidingen, waaronder de Brouwer Award van de American Asronomical Society en eredoctoraten van de universiteiten van Lyon en Chicago. Hij is getrouwd met Ewine van Dishoeck, hoogleraar Moleculaire astrofysica aan de Universiteit Leiden.