Geslaagde jaarbijeenkomst in het Louwman Museum

Op 1 november jongstleden namen zo'n 25 leden van de VO-S deel aan de jaarbijeenkomst. De grote opkomst had zeker ook te maken met de bijzondere locatie, het Louwman Museum in Den Haag. Een aantal deelnemers nam de kans waar om voorafgaand aan het programma de prachtige collectie historische en klassieke automobielen te bewonderen.

ALV: intensievere samenwerking met de Sterrewacht

Na de opening van de vergadering stond voorzitter Niels van Weeren stil bij het recente overlijden van bestuurslid Piet Schwering. Secretaris Gerben Zwart gaf een toelichting bij het jaarverslag en de notulen van de vorige ALV, die zonder wijzigingen werden vastgesteld. Ook de financiën over 2013 werden in orde bevonden, waarbij Lambert Swaans werd bedankt voor het waarnemen van de boekhouding in 2014. Aansluitend werd Yuen Ng bij acclamatie gekozen en geïnstalleerd als de nieuwe penningmeester.

Het bestuur lichtte vervolgens toch hoe zij de samenwerking met de Sterrewacht en de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen wil intensiveren. Naast het verstevigen van de informele contacten, is het voornemen om hulp te bieden aan masterstudenten en promovendi bij loopbaankeuzes. De vergadering werd afgesloten met een presentatie van de nieuwe website, die ontwikkelt is met steun van de Faculteit W&N. De aanwezige leden waren erg enthousiast over de nieuwe opzet en betere actualiteit.

Rondleiding door de verzameling historische telescopen

Een hoogtepunt van deze bijeenkomst was de rondleiding door Peter Louwman langs zijn indrukwekkende verzameling historische telescopen. In twee zalen staan meer dan honderd prachtige telescopen, verrekijkers en toneelkijkers uitgestald. U kunt de foto’s van ons bezoek bekijken in onze gallerij.

Na afloop werd er nagepraat onder het genot van een drankje en de algemene opinie was dat het een zeer geslaagde bijeenkomst is geweest.