Verslag VO-S bijeenkomst 4 juli 2014

Aan het begin van de zomer, op 4 juli, heeft de VO-S in samenwerking met de Sterrewacht een bijeenkomst georganiseerd op het Huygens Lab.

Samenwerking en groei

Na de opening nam Prof. Huub Röttgering, Directeur van de Sterrewacht, het woord en praatte ons kort bij over de blakende toestand waarin de Sterrewacht zich verkeert. Het instituut is de laatste jaren behoorlijk gegroeid, met nu maar liefst 75 eerstejaarsstudenten, 80 promovendi, vele postdocs. Ook noemde hij het LEAPS-programma, een summer school die samen met ESA voor het eerst deze zomer werd georganiseerd. Hij sloot af door het belang van de relatie tussen de Sterrewacht en haar alumni te onderstrepen en sprak zijn ondersteuning uit voor de plannen om de samenwerking te versterken.

Kometenfabriek

Vervolgens nam Nienke van der Marel (promovenda) het woord en presenteerde haar ontdekking van een ‘kometenfabriek’ in de stofschijf rond de ster Oph-IRS 48. Door een ‘stofval’ kunnen minuscule stofdeeltjes samenklonteren en aangroeien tot kometen. Het onderzoek geschiedde op basis van waarnemingen met de ALMA mm array in Chili. Vermeldenswaardig is de cruciale rol van de ‘Band 9’ infrarood-detectors die in Nederland zijn ontwikkeld. Zij publiceerde haar ontdekking afgelopen zomer in Science en haalde daarmee uitgebreid de publiciteit. Een prachtig resultaat, dat ze bovendien erg leuk wist te brengen.

Sackler Lab

Prof. Harold Linnartz, directeur van het Sackler Lab for Astrophysics gaf vervolgens een indrukwekkend relaas over de recentste ontwikkelingen in het astrochemisch onderzoek dat op de Sterrewacht plaatsvindt.  Dit lab werd opgericht door Prof. Mayo Greenberg en is nog steeds een plek waar baanbrekend onderzoek plaatsvindt naar de vorming van complexe(re) moleculen onder de extreme omstandigheden in het heelal. In diverse opstellingen wordt de vorming van onder andere circumstellair ijs gesimuleerd, om dan vervolgens gerelateerd te worden aan echte waarnemingen. Meer informatie over dit unieke laboratorium is te vinden op de website van het lab.

Ondanks de bescheiden opkomst waren de indrukken van beide presentaties bijzonder positief. De aansluitende rondleiding door het Sackler Lab kwam daar nog eens bovenop. Werkelijk fantastisch!

Sterrewacht BBQ

Aansluitend kon de VO-S op uitnodiging van de Sterrewacht aanschuiven bij de jaarlijkse BBQ. Op het grasveld voor het Huygens Lab en Lorentz Center hebben we veel bijgepraat met oude bekenden, maar ook nieuwe gezichten.

Al met al was deze bijeenkomst een groot succes! Zo groot, dat de Sterrewacht ons al heeft uitgenodigd voor volgend jaar. Graag zien wij u daar ook bij!