Leiden - ESA Astronomy Program for Summerstudents

Afgelopen zomer vond de tweede editie van het LEAPS op de Sterrewacht plaats. Er hebben meer dan 300 internationale studenten gesolliciteerd voor de 22 beschikbare plaatsen, de meerderheid van de geselecteerde deelnemers bestaan met name uit Britse en Amerikaanse studenten.

LEAPS is een uniek programma waarbij de student supervisie door postdocs wordt uitgevoerd. Voor de postdocs is het vaak de eerste keer dat ze zelfstandig supervisie over een student hebben, waardoor het een wederzijdse leerervaring vormt. Het programma bestaat voornamelijk uit zelfstandig onderzoek en colleges, maar er is ook voldoende ruimte voor excursies en andere sociale activiteiten.

Excursies

Een vast onderdeel van het programma zijn uitstapjes naar de Westerbork Radio Synthesis Telescoop in Drenthe, het ESTEC complex waar ESA satellieten worden gebouwd, de Space Expo in Noordwijk, Dutch Space en de oude Sterrewacht in Leiden. De bezoeken aan deze instellingen brengen het onderzoek van de studenten direct tot leven! Naast deze uitstapjes worden er colleges door ESA en stafleden van de Sterrewacht verzorgd. Hierdoor ontvangen de studenten naast hun specifiek onderzoek ook een breed scala aan astronomie en planetaire wetenschap.

Resultaten

De resultaten van een zomer lang onderzoek werden op 14 augustus gepresenteerd op de Sterrewacht. Alle studenten hebben erg goed werk geleverd: een eerste wetenschappelijk artikel is al aangeboden ter publicatie en de rest is bijna klaar, een bijzondere prestatie voor 12 weken werk.

Organisatie & Sponsoring

De onderzoekers Benne Holwerda en Catherine Walsh van de Sterrewacht hebben het zomerprogramma georganiseerd. Een groot deel van het LEAPS werd mogelijk gemaakt door sponsoring. De plaatsen werden gesponsord door diverse onderzoeksbeurzen van de Sterrewacht, vier posities door de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA en twee plekken door Dutch Space en een door TNO. De sponsering bekostigde de vlucht, de huisvesting en een stipendium die speciaal beschikbaar is gesteld voor de excellente studenten van het LEAPS.

De 2014 editie van LEAPS was wederom een daverend succes. De summer school resulteerde in een aantal interessante stukken en de studenten hebben Leiden optimaal kunnen ervaren, waardoor sommige van hen zelfs een vervolgopleiding hier in Leiden overwegen. Het succes van dit jaar voorspelt veel goeds voor volgend jaar!