Larissa van den Herik nieuwe portefeuillehouder onderzoek

Professor Larissa van den Herik is per 1 oktober benoemd tot lid van het faculeitsbestuur. Zij volgt hiermee Alex Geert Castermans op.

Het College van Bestuur heeft op 23 september  prof.dr.L.J. (Larissa) van den Herik benoemd tot lid van het faculteitsbestuur. Op 1 oktober aanstaande treedt zij aan als vice-decaan en portefeuillehouder onderzoek. Zij volgt daarmee  Prof. mr. A.G. (Alex Geert) Castermans op: hij had te kennen gegeven dat hij – na ruim drie jaar deel te hebben uitgemaakt van het bestuur    de  portefeuille onderzoek wilde overdragen.

Larissa van den Herik is hoogleraar internationaal publiekrecht en o.a. redacteur van het Leiden Journal of International Law. In 2005 promoveerde zij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het proefschrift The Contribution of the Rwanda Tribunal to the Development of International Law. In 2007 – zij werkte inmiddels aan onze faculteit – verwierf zij een VENI-subsidie van NWO. Zij werd in 2007 benoemd tot universitair hoofddocent, en in 2011 tot hoogleraar internationaal publiekrecht. Naast haar nieuwe positie in het faculteitsbestuur blijft zij betrokken bij het onderwijs en onderzoek van haar afdeling,  the Grotius Centre for International Legal Studies.

Op 1 oktober neemt het faculteitsbestuur dus afscheid van Alex Geert Castermans. Hij kan terugkijken op een heel succesvolle bestuursperiode. Decaan Rick Lawson: “AG heeft buitengewoon veel werk verzet, en heeft dat op meer dan voortreffelijke wijze gedaan. Denk aan de lancering van het Leiden Law Blog, de mid-term review van ons onderzoek, het werk aan de onderzoeksmaster en de wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek. En bovenal is hij een fijne en inspirerende collega in het bestuur geweest. We zijn heel blij dat Larissa hem opvolgt, maar we zullen AG enorm missen!”. Prof. Castermans gaat zich nu weer helemaal richten op zijn onderwijs – dat varieert van corporate social responsibility tot het togapracticum – en zijn onderzoek.