Wetenschappelijke ambitie realiseren met een Veni

15 veelbelovende Leidse onderzoekers kunnen de komende jaren hun onderzoeksplan realiseren dankzij een Veni-financiering van NWO, waaronder de chemici dr. Wangyang, dr. Calle-Vallejo en dr. Chiodo en de astronoom dr. Tobin. Veni-onderzoekers zijn maximaal drie jaar geleden gepromoveerd. 15 onderzoekers uit Leiden ontvangen een Veni. Ze zijn vrij om hun onderzoeksonderwerp te kiezen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. Van die 15 Leidse wetenschappers scharen 4 zich onder de faculteit en 3 Leidse vrouwen zich onder de 65 vrouwelijke Veni’s van 2014. In totaal ontvangen 152 onderzoekers van de 1086 die een aanvraag indienden een Veni. Een groot deel van hen sluit direct aan bij actuele maatschappelijke vraagstukken.

Graphene as biological sensor

Dr. Wangyang Fu
Under physiological conditions, graphene sensors typically cannot detect biological stimuli occurring at a distance larger than a nanometer from its surface. Consequently, they are disregarded as potent biological sensors. This proposal promises to shed light on this distance-dependent sensing paradigm by proposing new radiofrequency approaches to deeply probe biological pathways.

Towards a general methodology for catalyst design

Dr. Federico Calle-Vallejo
Can we tailor catalysts at the atomic scale by means of high-school chemistry and geometry rules? By using large-scale computer simulations, this projects aims to develop a general methodology for the design of tomorrow’s catalysts based on the number of valence electrons and coordination numbers, two simple yet powerful concepts.

Vaccins tegen wormen-infecties

Dr. Fabrizio Chiodo
Schistosomiasis is een zeer schadelijke wormen-infectie. Bestaande medicijnen kunnen herinfecties niet voorkomen. Ik ga werken aan het ontwikkelen van vaccins tegen deze en soortgelijke ziektes door heel precies goudbolletjes met stukjes van de parasieten te bedekken om zo op gecontroleerde wijze het immuunsysteem aan te leren de wormen te vernietigen.