Dr.ir. W. van Saarloos wordt lid Raad van Toezicht

Dr.ir. W. (Wim) van Saarloos, directeur van de Stichting Voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM), is door de minister van OCW benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Leiden. Hij volgt per 16 juli 2014 prof.dr.mr. C.J.M. (Cees) Schuyt op.

Natuurkunde

Van Saarloos studeerde cum laude af in de Technische Natuurkunde aan de TU Delft en promoveerde vervolgens cum laude in Leiden. Na een achtjarig verblijf in de Verenigde Staten waar hij bij AT&T Bell Laboratories werkte, werd hij in 1991 bij de Universiteit Leiden benoemd tot hoogleraar Theorie van de gecondenseerde materie. In 2009 verliet hij de universiteit om directeur van het FOM te worden.

Dr.ir. W. van Saarloos

Erkenningen

In 1997 initieerde Van Saarloos in Leiden het Lorentz Center, een internationaal centrum voor workshops in de bètawetenschappen. Mede vanwege dit succesvolle initiatief werd hij in 2008 benoemd tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij ontving ook diverse andere erkenningen. Zo is hij lid van de KNAW en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, en fellow van de American Physical Society.

(6 mei 2014/CH)