Bestrijdingsmiddelenatlas vernieuwd

Al ruim tien jaar is informatie over bestrijdingsmiddelen in het oppervlaktewater in Nederland via de online atlas te vinden. Op de site vinden onderzoekers en beleidsmakers waar bestrijdingsmiddelen in oppervlaktewater worden gemeten, waar en wanneer normen worden overschreden en wat de belangrijkste probleemstoffen zijn. De functionaliteit van de site is onlangs flink toegenomen zodat de site nog beter kan worden ingezet in het regionale en nationale milieubeleid.

Nieuwe functionaliteiten

De lay-out van de website is gemoderniseerd waardoor producten beter worden gevonden. Dankzij nieuwe kleurstellingen en presentaties is het voor de gebruiker van de site makkelijker geworden om een bepaalde stof te selecteren en worden alleen relevante keuzes in menu’s getoond.  Een van de nieuwe features is de koppeling tussen landgebruik en bestrijdingsmiddelen.

Screenshot van voorbeeldkaartje met de nieuwe instellingen

Koppeling tussen landgebruik en bestrijdingsmiddelen

Veel bestrijdingsmiddelen worden in bepaalde regio’s ingezet bij bepaalde typen landgebruik. Aardappels en bieten bijvoorbeeld worden vooral worden geteeld in zeekleigebieden in het noorden en midden van Nederland. Dankzij een nieuwe tool kunnen nu de relaties tussen bepaalde bestrijdingsmiddelen die worden ingezet bij een bepaald landgebruik worden onderzocht.

De nieuwe features:

• concentraties bestrijdingsmiddelen in het oppervlaktewater in relatie tot het landgebruik;
  • het aantal normoverschrijdingen in relatie tot het landgebruik;
  • per type landgebruik de bestrijdingsmiddelen waarmee een relatie gevonden is;
  • voor de verschillende waterkwaliteitsnormen het aantal stoffen met een relatie met normoverschrijding;
  • te meten stoffen per waterschap op basis van landgebruik, mate van normoverschrijding en het verbruik van bestrijdingsmiddelen per type landgebruik.

Screenshot voorbeeldtabel voor koppeling tussen landgebruik en bestrijdingsmiddelen

De bestrijdingsmiddelenatlas is ontwikkeld door het Centrum van Milieuwetenschappen van de Universiteit Leiden (CML) in samenwerking met Royal HaskoningDHV in opdracht van de afdeling Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

www.bestrijdingsmiddelenatlas.nl