De Universiteit Leiden, het LUMC en Technion Universiteit (Haifa, Israël) slaan handen ineen

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N) van de Universiteit Leiden en de Israëlische Technion Universiteit gaan nauwer samenwerken. Zowel op het gebied van wetenschappelijk onderzoek als in onderwijs verwachten de instituten elkaar veel te kunnen bieden.

Onderzoek

De afdeling Radiologie van het LUMC en de Universiteit Leiden werkten al langer samen met de Technion Universiteit in Haifa om medische beeldvormingstechnologie te ontwikkelen. Met de ondertekening van een samenwerkingscontract door prof. Pancras Hogendoorn (decaan LUMC), prof. Geert de Snoo (decaan Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen), prof. Moshe Sidi en prof. Arnon Bentur (Technion Universiteit) breidt deze samenwerking zich uit naar andere onderzoeksgebieden. Zo bestaan er plannen voor samenwerking in moleculaire genetica en stamcelonderzoek. Voor dit doel zullen onderzoekers uit Leiden en Haifa aan uitwisselingsprojecten kunnen deelnemen.

Onderwijs

Ook op het gebied van onderwijs behoren uitwisselingen tot de mogelijkheden. Voortaan zullen elk jaar enkele studenten geneeskunde en biomedische wetenschappen hun wetenschapsstage in Israël kunnen uitvoeren, terwijl het LUMC Israëlische studenten ontvangen. Daarnaast is het de bedoeling dat enkele geneeskundestudenten een gedeelte van hun tweede studiejaar in Haifa kunnen volgen.

Technion Universiteit

De Technion Universiteit, sinds 1912 gevestigd in Haifa, is de meest prestigieuze universiteit van Israël. Behalve op technologie richt Technion zich onder meer op geneeskunde. Van de 616 facultaire medewerkers, kent Technion maar liefst drie Nobelprijswinnaars in scheikunde. Een van hen, Dan Shechtman, geeft dit voorjaar een lezing bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Zie ook