Twee Leidse onderzoekers staan in de ‘Duurzame 100’ van dagblad Trouw

Bioloog en haantjesredder Wouter Bruins (nr 16) met zijn uitvinding om in het ei te bepalen of het embryo een mannetje of vrouwtje is en sterrenkundige Frans Snik (nr 60) vanwege zijn project iSPEX, fijnstof meten met de iphone.

Vandaag, 10 oktober 2013, is de vijfde Duurzame 100 gepubliceerd. De top 100 telt dit jaar ruim veertig nieuwe namen, onder hen tien jonge ondernemers. Dertien juryleden hebben uit een groslijst van meer dan 400 namen de 100 personen gekozen die in het afgelopen jaar opvielen.

Wouter Bruins

Terwijl hij nog geen haan gered heeft, wordt Wouter Bruins ‘de haantjesredder’ genoemd. Maar zijn idee slaat aan. De Leidse bioloog heeft samen met zijn voormalig Leids medestudent Wil Stutterheim het jonge Leidse biotechbedrijf In Ovo opgericht en een methode ontwikkeld om al in het ei te bepalen of het embryo een mannetje of een vrouwtje is. Dat voorkomt dat miljoenen haantjes worden gedood als ze uitkomen en broederijen besparen er veel energie mee.

Het initiatief van Bruins en Stutterheim voorziet in een behoefte. In de leghennensector worden jaarlijks alleen al in Nederland 45 miljoen haantjes gedood op de dag dat ze uit het ei komen. Ze leggen geen eieren en zijn dus nutteloos voor de eierproductie. Direct na uitkomen worden de kuikens handmatig gesorteerd op geslacht en dat zorgt voor veel stress. Met de test van In Ovo is het in de toekomst mogelijk om het geslacht van een kuiken al in het ei te bepalen. Dit verhoogt de diervriendelijkheid van broederijen aanzienlijk, aangezien er geen kuikens meer gesorteerd en gedood hoeven te worden.

Frans Snik

Jij ziet een smartphone, ik zie een geweldig meetinstrument.” Sterrenkundige Frans Snik wist van duizenden iPhone-bezitters burgerwetenschappers te maken. Deelnemers aan het iSPEX project meten met een opzetstukje voor de iPhone de luchtkwaliteit. Het instrument dat afkomstig is uit de astronomie meet hoeveel fijnstofdeeltjes er in de lucht zitten, hoe groot ze zijn en wat de samenstelling is. Deze gegevens zijn interessant voor astmapatiënten maar ook voor klimaatwetenschappers. Snik studeerde technische natuurkunde en werkt bij de Sterrewacht Leiden. Zijn citizen science project, werd in 2012 bekroond met de Academische Jaarprijs. Snik denkt dat initiatieven zoals het zijne de kloof tussen wetenschap en leken kunnen dichten. “We laten zien hoe spannend en leuk wetenschap is en we doen er ontzettend veel kennis door op.

Bron: Dagblad Trouw