Speeddaten met je promotor

Vier talentvolle studenten krijgen de kans om naadloos door te stromen van hun masterstudie naar een onderzoekscarrière. Masterstudenten toegepaste statistiek zijn aan zet om een kwart van de € 800.000 subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) te verdienen. Je promotor kiezen doe je tijdens speeddating.

Kweekvijver van talent

Waar begin je aan, vragen sommige collega’s aan Willem Heiser, professor Methodologie en Statistiek bij Psychologie. Begin 2013 dient Heiser een aanvraag in bij het Graduate Programme van NWO. Geen haar op zijn hoofd die er aan denkt dat hij in 2014 met pensioen is. Heiser is voorzitter van de Interuniversity Graduate School of Psychometrics and Sociometrics (IOPS), een kweekvijver van talent in de toegepaste statistiek. Eind augustus hoort hij dat de subsidie voor 'zijn' Graduate School rond is. Nu zijn de masterstudenten zelf aan zet om een kwart van de toegekende € 800.000 te verdienen. Daar moeten ze wel wat voor doen.

Het draait om de student

Al in dit studiejaar 2013-2014 volgen de researchmasterstudenten hun keuzevakken of een stage aan minstens twee van de zes deelnemende universiteiten: Amsterdam (UvA), Leiden, Groningen, Leuven, Tilburg en Utrecht. Vervolgens kiezen ze in een Summerschool een promotor en een onderwerp. Samen met de promotor schrijft de student het onderzoeksvoorstel. De subsidie is niet gekoppeld aan een universiteit, maar aan de student. Het kan dus heel goed dat een student met de € 200.000 subsidie vertrekt naar de universiteit van die promotor. Heiser is dan ook nieuwsgierig hoe die speeddating tussen masterstudent en potentiële promotor zal uitpakken.

Gezonde competitie

Voor een beetje gezonde competitie is Heiser helemaal niet bang: ‘de poet verdelen houdt je scherp.’ Al hoopt hij natuurlijk op een PhD die hij nog ‘in blessuretijd’ mag begeleiden. Hij bejubelt juist het succes van de subsidieaanvraag en de korte lijnen met de onderzoeksgroepen van de universiteiten, alle zes gekozen op basis van de onderzoekvisitaties in 2012. De NWO Graduate Programme subsidie ziet hij eerder als een bindende kracht en een versteviging van de Graduate School.

Amerikaanse promovendus is student

Heiser gelooft in de ‘student-centered approach’. Die neigt naar het Amerikaanse model, waarin de masterstudie doorloopt in een zelfgekozen promotietraject. In Nederland heeft ex-onderwijsminister Ronald Plasterk deze Amerikaanse benadering van de PhD als student, en niet als medewerker, geïntroduceerd. NWO wil deze koers varen met alle promotieplaatsen.

Masteropleiding in het zonnetje

Prof.dr. Willem Heiser

Met jeugdig elan spreekt Heiser over een pamflet om de Psychometrie en de Sociometrie te promoten. Hij ziet het ook als een kans om de tweejarige Leidse masteropleiding Statistical Science in het zonnetje te zetten. Sinds 2009 werkt Sociale Wetenschappen samen met LUMC en Wiskunde en Natuurwetenschappen aan deze masteropleiding. Naar afgestudeerde studenten toegepaste statistiek is veel vraag. In de slipstream van de ‘evidence based’ beweging vinden ze banen in bijvoorbeeld ziekenhuizen, het onderwijsveld en de geestelijke gezondheidszorg.

(21 oktober 2013/ MvG)

Zie ook​

Health across the Human Life Cycle is een van de profielthema's in het onderzoek van de Universiteit Leiden.

Health, Life and Biosciences is een van de profielthema's in het onderzoek van de Universiteit Leiden.

Laatst Gewijzigd: 23-10-2013